Avatar billede lhawk Nybegynder
25. november 2003 - 16:12 Der er 11 kommentarer

Død Maxtor harddisk

Min Maxtor harddisk gik for nogle dage siden fuldstændig død.
Død på den måde at BIOS ikke engang kan finde den.
Min elektronikforstand er ikke den store, men efter at have rodet med den en del tid er jeg nu næsten sikker på at det er printkortet der er gået og ikke selve disken.
Jeg købte derfor en ny harddisk mage til den gamle i håb om at jeg kunne skifte det nye printkort over på den gamle disk, men desværre viste det sig at printkortet på den nye harddisk var en nyere model, så dette lykkedes desværre ikke.
Mit spørgsmål er nu om der er nogen steder hvor man kan købe sådan et kort, få det repareret, eller på anden måde løse problemet.
Hvis nogen ligger inde med en harddisk med samme printkort køber jeg evt. gerne denne.
Nemmeste løsning er selvfølgelig at sende disken til forhandler eller Maxtor, men disken indeholder meget vigtige data som ikke må mistes, derfor er jeg ude efter en anden løsning.
Håber meget at nogle af jer har ideer eller løsningsforslag.

Harddisken er en Maxtor DiamondMax Plus 9, 160 Gb ATA/133 med 2 Mb cache.
Model nummeret er: 6Y160L0 produceret nov-2002
Avatar billede ird Praktikant
25. november 2003 - 16:15 #1
Tror jeg du skal opgive!

Er den først gået død er der ikke noget du kan gøre, og det kan heller ikke betale sig
Avatar billede ird Praktikant
25. november 2003 - 16:16 #2
Med hensyn til tabt data findes der firmaer der kan redde dem for dig
Avatar billede anuseren Nybegynder
25. november 2003 - 16:16 #3
ingen grund til at opgive...

hvis det er printkortet der er dødt kan man sagtens skifte det til et der er magen til... har jeg selv gjort uden problemer...

:o)
Avatar billede ird Praktikant
25. november 2003 - 16:17 #4
Avatar billede lhawk Nybegynder
25. november 2003 - 16:22 #5
Tak for kommentarer indtil nu.
Jeg er selvfølgelig mest glad for at høre anuserens.
Har du prøvet med Maxtor diske med succes.?
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2003 - 18:48 #6
Du har stadig reklamationsret på den (produceret nov-2002) og hvis du indleverer den under reklamation med udtrykkelig ønske om, at kun printkort udskiftes og at disken på ingen måde må formateres eler udsættes for anden form for datatab, skulle der vel være en chance?

Evt. hvis du selv tilbyder selv at forestå "reparationen" mod blot at få et printkort, der passer til modellen.
Ved godt det lyder utraditionelt, men de (forhandler/Maxtor) må have forståelse for problemet, når en disk pludselig går ned inden man har fået foretaget backup af ens seneste data.
Avatar billede ird Praktikant
25. november 2003 - 18:49 #7
Faktisk et godt råd der kom der.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
25. november 2003 - 18:56 #8
halifax >> desværre er inden for it, er der stortset kun en ting der ikke forsikres imod eller kun mod en meget stor præmie..
Det er datatab. :/
Avatar billede lhawk Nybegynder
25. november 2003 - 19:08 #9
Lyder som en mulighed Halifax.
Ihvertfald det med at jeg selv reparerer. Hvis noget går galt kan jeg så kun bebrejde mig selv, hvilket jeg har det bedst med. Tror Webmasterdk har lidt ret.
Spørgsmålet er så om det evt. kan lade sig gøre at få forhandler/Maxtor med på det.? Måske kan man ligefrem købe et printkort direkte fra Maxtor.?
Nogen der har erfaring med dette.?
Nogen der ved om Maxtor har afdeling i Danmark.?
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2003 - 20:59 #10
Javist, kan man ikke, eller kun meget svært, forsikre sig mod datatab. Men her er tale om en fysisk defekt på en produkt stadig under reklamationsret.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
26. november 2003 - 15:58 #11
jeg har haft noget af det samme med en WD disk, og da kontaktede jeg den danske importør og købte et print for et par hundrede kroner og fik reddet harddisken på den måde, fik reddet data og så sendt disken med det orginale print ind hvorefter de skiftede hele disken