Avatar billede avest Nybegynder
22. november 2003 - 14:09 Der er 6 kommentarer

Billedformat komprimeret

Jeg har lige erhvervet mig en ganske almindelig hjemmescanner. Jeg tænkte det ville være rart at lægge famliealbummet på en cd i tilfælde af brand, oversvømmelser eller andre overraskelser.

Hvilket format kan anbefales at vælge:
TIFF er jo helt uden komprimering
JPG er komprimeret med tab.
GIF har alt for få farver.

Hvilket format anbefales (f.rsk. med tabsfri komprimering) ?
Avatar billede soreno Praktikant
22. november 2003 - 14:11 #1
png til tabsfri komprimering.
Avatar billede soreno Praktikant
22. november 2003 - 14:17 #2
Men, det bedste var vel at placere negativerne i en bankboks ?

Hvorfor ikke bare bruge jpg ?

Der er jo også kvalitetstab når du scanner.
Avatar billede chili17 Nybegynder
22. november 2003 - 14:33 #3
Syntes du skal gøre op med dig selv om det er for at kunne genskabe billederne og i hvilken kvalitet
Hvis kvaliteten skal være høj skal du have fat i en diasscanner - og så kører der hele tiden diskutioner om holbarheden af digitale kopier osv.

Det kunne jo også være at dine krav ikke var så store og mest går på at det er meget rart at have adgang til billederne på pc og hvilke fordele det indebære - her ville jeg klart vælge en alm. scanner som du nu har og så jpg format da det er nemt at arbejde med og ikke fylder alverden
Billederne kan brændes på cd´ evt i et par kopier hvert 5 år eller lign.

Men alt er jo relativt
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. november 2003 - 00:11 #4
Helt sådan kan du ikke se på det, her er lidt forklarinng:

Tiff, BMP og RAW er formater der indeholder alle informationer. De fylder meget, da det hele er der, og det er disse formater du bør gemme dine familiebilleder i, da du herfra kan genskabe med bedst kvalitet. Få den indscannet i så høj ægte opløsning (ikke interpoleret) som muligt, med så mange farver som muligt, og helt uden nogen form for komprimering. Du kan komprimere disse billeder lidt uden tab med den rigtige algoritme. Jo flere ensfarvede partier der jo mere kan du komprimere.

JPG komprimere via en støjalgoritme. Dette format ejner sig til billeder med mange hurtige farve overgange og mange forskellige farver og skykkepartierpå, typisk fotos. Dette format egner sig til hjemmesider, til at sende billeder og til opbevaring hvor pladsen er vigtig, men der er et kvalitetstab, der ikke kan genskabes.

Gif komprimere via farvetabellen, jo færre farver der er på billedet jo mere kan det komprimeres. Gif ejner sig typisk til logoer og tegninger samt billeder hvor der er store ensfarvede flader. Gif kan max håndtere 256 farver, hvorfor det egner sig dårligt til at gemme billeder.

Da du skal gemme dine billeder i tilfælde af brand og den slags. Vil jeg anbefale Tiff som format, på gode CD-Rom medier. Brug tiden på at scanne ordentligt og kontroller dine brændinger.
Avatar billede avest Nybegynder
24. november 2003 - 08:36 #5
JPG, er udelukket. Ofte når man ønsker at viderebehandle jpg. billeder opstår der synlige fejl i billedet.

Jeg kigger på PNG formatet. Det kender jeg ikke.
Er BMP egentlig komprimeret uden tab ?

Det er min tanke at gemme dem på et par cd'rommer og hver tredi år kopiere disse til nye cd'er eller måske DVD på det tidspunkt. Så skulle jeg gerne undgå tab på grund af dårlig holdbarhed.

Men for pokker hvor tager det lang tid at scanne ind. Jeg tror ikke mit scanner program er det mest brugervenlige. Er sådan prgrammer egentlig specielt rettet mod scannermodellen, eller kan man benytte andre scanner programmer.
Avatar billede bleze Nybegynder
14. december 2003 - 01:05 #6
I BMP er der ikke tab...  Normalt bruges TIFF eller RAW formater til digitale billeder. RAW svarer til digital negativ desværre er det ikke mange cams der understøtter/benytter dette format. TIFF bruges af mange til yderste kvalitet.  Feks fylder et billede med mit C4040Z 10.5 mb i TIFF format i max opløsning