Avatar billede carparknorth Nybegynder
22. november 2003 - 12:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lukke for specifikke brugere

Hejsa..

Jeg er ansat på en skole, hvor vi lige har installeret Microsoft ISA Server 2000. Den kører helt fint og vi kan sagtens komme på internettet gennem den.

Jeg har bare et par spørgsmål:

Hvordan lukker jeg af for specifikke brugere? Vi vil gerne have det sådan, at når eleverne i enkelte timer ikke må bruge internet, så skal jeg kunne lukke disse ned.

Jeg skal lige sige, at alle brugere logger på Windows 2000 server og Active Directory. Alle skolens klasser og hold er oprettet på den. Jeg vil bare gerne vide, hvordan jeg tager fx en gruppe og siger til ISA serverne, at disse må ikke komme igennem ud på internettet.

Er det forståeligt?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2003 - 13:29 #1
Start med at læse denne artikkel: "Disabling Anonymous Access in ISA Server 2000": http://isaserver.org/tutorials/disableanonoutbound.html
Ovenstående er NØDVENDIGT.

Opret en Site and Content Rule, der nægter adgang for den pågældende gruppe.

:-)
Avatar billede carparknorth Nybegynder
23. november 2003 - 13:41 #2
Helt perfekt.. det virker som det skal.
Du har helt fortjent de point.

Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål til.

Hvordan lukker jeg så af for enkelte sider på nettet? Hvis nu eleverne forsøger at downloade alt muligt fra fx gratis-ting.dk, hvordan lukker jeg så gratis-ting.dk for mine brugere?
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2003 - 13:50 #3
Lav et Destination Set, der indeholder gratis-ting.dk
Opret en Site and Content Rule, der nægter adgang, baseret på ovennævnte Destination Set. Du kan sågar redirecte brugeren til et andet site, eller din egen "Det må du ikke - side".

:-)
Avatar billede carparknorth Nybegynder
23. november 2003 - 13:52 #4
pinger jeg bare gratis-ting.dk eller hvordan? Er det ikke IP-adresserne den skal have?
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2003 - 13:57 #5
Du kan bruge IP adressen eller domænenavnet. I mange tilfælde er domænenavnet det bedste, der kan jo være flere sites med samme IP adresse.
:-)