Avatar billede mcfritten Nybegynder
19. november 2003 - 16:51 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

MySQL eller MS SQL

Nu har jeg arbejdet lidt i accessdatabaser, men kunne godt tænke mig at prøve SQL database, så er det jeg har nogle spm.

1. Hvad er forskellen på MySQL og MS SQL

2. Hvad er bedst at bruge

3. Hvor kan hente dem for at prøve dem

4. Hvor kan man hente nogle fronte til de 2 typer databaser(har læst et sted at det skulle være nemmere at have med at gøre).

5. Kender i nogle gode steder med gode tutorials(helst på dansk)

Håber at i kan hjælpe mig.
Ang. de fronte så har jeg hørt om den der hedder Enterprise manageren til MS SQL.
Avatar billede tuctoh Nybegynder
19. november 2003 - 17:00 #1
1) MS SQL koster 60 tusind for en lisens... MS SQL har dog nogle performance fordele
2) MS SQL
3) www.microsoft.com og www.mysql.com - søg lidt :p
4) Ved ikke med mySQL, men MS SQL har Enterprise manager med når man køber det.
5) SQL toturials dækker mere eller mindre det hele

Alt i alt? De ligner meget hinanden. MS SQL er en stærkere database, men koster også kassen. De er efterhånden så ens så jeg ikke vil foreslå dig en MS database med mindre du virkeligt har pengene, og har brug for den smule performance forbedring du mangler.

Jeg vil tro at prisen på MS SQL Server skræmmer dig væk, så vælg my sql.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
19. november 2003 - 17:05 #2
- Microsoft SQL Server koster penge, mange penge. MySQL er gratis.
- MySQL afvikler forespørgsler hurtigere, hvilket resulterer i hurtigere
websider.
- Microsoft SQL Server er langt mere avanceret.
- MySQL er bedre dokumenteret - du kan få svar på alt, hvad du måtte spørge
om.
- MySQL kan du få adgang til på meget billige webhoteller, hvorimod du skal
betale en hel del penge for at få adgang til Microsoft SQL Server på et
webhotel.
- MySQL er mere udbredt og du har derfor større udvalg af webhoteller at
vælge imellem.
- MySQL har ingen brugerflade - som brugerflade til MySQL bruger man andre
produkter, f.eks. MySQL Control Center, som i øvrigt også er gratis.
- MySQL Control Center er væsentlig nemmere at finde rundt i end
administrationsværktøjerne til MS SQL Server, bl.a. fordi den er simplere.

Taget fra; http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3e55365d%240%2413221%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk

Ellers vil jeg også peje på mysql.com som en rigtig god side at starte med..
Avatar billede solom Nybegynder
19. november 2003 - 17:06 #3
Der er nogle tossede tyskere som har lavet en udemærket front til mySQL
http://www.mysql-front.de/
og det er rigtigt at det er meget nemmere at styre en DB med en front.
Avatar billede overchord Nybegynder
19. november 2003 - 17:10 #4
hvis du vaelger mysql - ikke dermed sagt at den er bedre, men billigere idet den er gratis - og samtidigt installerer php kan du bruge phpmyadmin som front til mysql-databser.
Det er da ogsaa vaerd at overveje stadig at bruge access (og asp hvis det alstaa er til webdesign du skal bruge det).
Det kommer altsammen lidt an paa stoerrelsen af opgaver du skal haandtere.
Men alt i alt er der ikke ret meget forskel - men nogle faa "dialekt-forskelle" - mellem at skrive SQL til Access, MSSQL, og MySql

Hvis du gaar efter mysql loesning til web-sager skal du ogsaa bruge apache, samt php hvis du vil bruge phpmyadmin.
Dette projekt binder opsaetningen af dem alle sammen:
http://www.appservnetwork.com/

go fornoejelse
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2003 - 17:14 #5
re 1)

Det er to forskellige database. Forskellige SQL dialekter. Forskellige
værktøjer. Forskellig opsætning. Forskellig pris.

re 2)

Afhænger meget af hvad du skal bruge den til.

re 3)

http://www.mysql.com/downloads/mysql-4.0.html
http://www.microsoft.com/sql/evaluation/trial/default.asp

re 4)

Enterprise Manager kommer med SQLServer

Der er flere værktøjer til MySQL bl.a. PHPMyAdmin

re 5)

Både SQLServer og MySQL manual er online:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/psdk/sql/portal_7ap1.htm
http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/index.html
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2003 - 17:16 #6
#MySQL er bedre dokumenteret - du kan få svar på alt, hvad du måtte spørge om.

????

Jeg tror da nok at der er betydelig flere sider i MS SQLServer dokumentationen
end i MySQL dokumentationen.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2003 - 17:24 #7
Iøvrigt er den helt lille version af MS SQLServer (MSDE) gratis.

Den kan hentes her:

http://www.asp.net/msde/default.aspx?tabindex=0&tabid=1

(den har dog ikke Enterprise Manager)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2003 - 17:26 #8
Men de afgørende spørgsmål for valget er:
  - hvilken database har I erfaring med ?
  - hvilken platform skal det køre på ?
  - hvilken type applikation skal bruge databasen ?
  - hvilken type interface skal I bruge ?
  - hvilken slags SQL sætninger skal i bruge ?
  - skal I bruge transaktioner ?
  - har I specielle krav til replikering af data ?
  etc.etc.

Skal det køre på en Linux box så er valget meget nemt. SQLServer
kører ikke på Linux.
Avatar billede mcfritten Nybegynder
19. november 2003 - 18:42 #9
Jeg vil sige mange tak for Jeres hurtige svar og hjælp.

Jo det med MS SQL prisen skræmmer mig meget, så jeg tror jeg vil prøve det MySQL i stedet for.

Det jeg skal bruge det til er bare til min ASP side, til lidt sjov og spas. Jeg har hørt fra flere og flere steder, at det ville være det bedste at bruge en eller anden form for SQL database, i stedet for access til net brug, så kan jeg jo lige så godt prøve at få det lært.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
19. november 2003 - 18:59 #10
arne_v -> "SQLServer kører ikke på Linux.". Ehh?! >>Microsoft<< SQLServer, eller? For mysql kører da fint på en linuxbox..
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2003 - 19:11 #11
Ja - efter at Sybase har omdøbt deres produkt er der vel ikke andre database
servere som hedder SQLServer ?