Avatar billede chaar Nybegynder
19. november 2003 - 12:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Installeret XP, men problemer med at slette ME efterfølgende

Jeg har lige installeret XP på min computer, efter i lang tid at have kørt med Windows ME, der var forinstalleret på min computer, da jeg i sin tid købte den.
Problemet er at XP nu er blevet lagt på mit d-drev og ME ligger stadig på c-drevet. Derfor kan jeg nu vælge mellem to styresytemer, hvilket ikke er nødvendigt for mig, da jeg kun vil køre med XP.
Jeg vil gerne have c-drevet formateret og XP lagt derind i stedet, men jeg kan ikke få lov til at formatere på c-drevet.
Som det er lige nu, kan jeg ikke installere alt mit software, da d-drevet er helt fyldt op.
Hmmm...jeg er ikke så computerkendt, er først igang med at lære det, så måske har jeg ikke fået mit problem ordentligt uddybet.
Avatar billede arlet Juniormester
19. november 2003 - 12:54 #1
Formatering:

1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Her vælger du L = Formatering, og du vil nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

9:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

10: Når Formatteringen/Installeringen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

Hugget fra Catbody *S*
Avatar billede arlet Juniormester
19. november 2003 - 12:55 #2
På den måde formater du c-drevet og xp bliver lagt ind..
Avatar billede chaar Nybegynder
19. november 2003 - 12:59 #3
Det forstod jeg godt, og det vil jeg afprøve, men hvad så med mit d-drev, hvor XP jo ligger nu? Det skal jo slettes. Skal jeg så bruge samme fremgangsmåde på d-drev efter jeg har formateret c-drevet?
Avatar billede arlet Juniormester
19. november 2003 - 13:04 #4
Når du har gjort alt dette.. Hvis du har ting du skal beholde på d-drevet, så skal du bare slette alt det du ikke skal bruge på d-drevet...
Hvis den brokker sig i opstarten, så kigger vi på den boot.ini, men det tager vi til den tid..
Avatar billede espersen Novice
19. november 2003 - 13:06 #5
lige et godt råd:

Download Sp1a samt RPC-updaten inden du går igang !

Installer dem efter at have installeret XP og INDEN du går på Internettet, da du ellers risikere diverse virus/orme (blasterormen fx.)
Avatar billede arlet Juniormester
19. november 2003 - 13:11 #6
Helt enig med espersen *S*
Avatar billede espersen Novice
19. november 2003 - 13:17 #7
Her er lige et par links til de 2 updates:

RPC-updaten : http://support.microsoft.com/?kbid=823980  (find den lidt nede af siden til din XP-version)

WinXP SP1a : http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp
(vælg dit sprog og download filen på ca. 120 mb til d-drevet)
Avatar billede chaar Nybegynder
19. november 2003 - 17:17 #8
så er computeren blevet formateret...2 gange....ville lige være sikker på det var rigtigt :-)
Mit XP ligger nu på c-drevet og Windows ME er helt væk. Der ligger dog stadig alle mine dokumenter og programmer på c-drevet. Sådan som jeg forstår det, så burde det være slettet efter formateringen. Jeg prøver jo på at få helt ryddet op på computeren og har kopier af alle mine ting.
Hvordan får jeg computeren renset helt?
Avatar billede espersen Novice
19. november 2003 - 17:25 #9
så har du valgt opdatér fra Win ME ?
Avatar billede arlet Juniormester
19. november 2003 - 17:25 #10
så har du ikke accepteret og slette partionen med L...
Avatar billede espersen Novice
19. november 2003 - 17:34 #11
NB mht. formatteringen så vælg fuld formattering (og ikke hurtig formattering - som alt andet her i verden er hastværk = lastværk)