Avatar billede neess Nybegynder
10. januar 2001 - 22:36 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Haster: 3d studio max.. HELP!

Hej alle!

Jeg vil gerne vide hvordan man laver en SOL som på dette billede..! Det er vist en omni eller noget..! Jeg har lavet selve scenen og lyset fungerer oxo, men man kan ikke se \"solen\" som en stor lysende kugle! Ved ikke overhovedet hvordan man gør, så plz. help....

Billedet er at finde på en kammerats side...

http://www.mp3news.dk/eksperten/space.jpg

/Neess

Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. januar 2001 - 22:57 #1
Et forslag:
Har du prøvet at bruge et target spot, og lade lyset lyse på en plade med et glas materiale. Samtidig skal du lave en vis fall-off på target spottet, så du får den ønskede effekt.

/per www.kazoma.dk
Avatar billede neess Nybegynder
10. januar 2001 - 23:00 #2
nej... jeg har oxo en scenen hvor billedet er fra, hvis det hjælper jeg til hvordan det er lavet !! Jeg er nemlig hamrende newbie til prg.

dna

scenen:
http://www.mp3news.dk/eksperten/space.max (164 kb)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. januar 2001 - 23:09 #3
Jeg har fået professionel undervisning i max, men bruger Strata3D pro og den kan sagtens løse problemet. Samtidig koster programmet kun en 1/10 af 3D Studiomax.
Strata3d kan du hente gratis på www.strata3d.com.

/per www.kazoma.dk
Avatar billede neess Nybegynder
10. januar 2001 - 23:12 #4
Du ville gøre det som du skrev med et target spot.. ?? Kan man ikke kopiere det objekt der er i den anden scene ? Det er jo lige sådan jeg vil have det.. Har kigget efter det, men kan ikke rumme det ?!

dna
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. januar 2001 - 23:22 #5
Ja, for en omni spreder lyset til alle sider, og sådan fungere solen i virkeligheden. Men på jorden filterer atmosfæren lyset, og samler det, så der dannes en rund sol.
Du kan godt kopiere objektet fra den anden scene over i den nye scene. Ellers kan du importere det i stedet for.
Avatar billede neess Nybegynder
10. januar 2001 - 23:34 #6
...venter lige og ser om der er andre der svarer!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. januar 2001 - 00:00 #7
Hvis du er newbie, så kan du lige så godt opgive. Det tager mindst 14 dage, hvis du vil lære de grundlæggende værktøjer i max. Endvidere er det kun mellem 1 og 5 % der forstår at bruge programmet.
Avatar billede neess Nybegynder
11. januar 2001 - 00:03 #8
...ok! Jeg har dog lavet lidt som er ok! Et solsystem, det eneste jeg ikke kunne få til at funke var den f... sol!

- men, jeg prøver at impotere det, og så kigge lidt nærmere på det...! Du får 50 % af pointene for dit svar!

/neess
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. januar 2001 - 00:34 #9
Jeg har fundet en løsning, du skal lave et objekt i baggrunden og lave lens flare på objektet. Jeg kan sende et billede med effekten til dig, hvis du har en email.
Avatar billede neess Nybegynder
11. januar 2001 - 00:42 #10
send bare til:

neess@image.dk

håber ikke du er smuttet i seng..

/Neess