Avatar billede amfora Nybegynder
14. november 2003 - 00:55 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Digital- kontra analog videokamera

Hej
Om kort tid får jeg  brug for at filme en opfindelse, hvor der kommer skumsprøjt fra bølger og hvor jeg skal filme ned igennem vandets krusninger og noget nede i vandet.
Er digitale videokameraer gode nok til det?

Jeg har læst andre indlæg her på eksperten, godt nok om digitalekamera (stillbilleder), hvor desto højere pixel desto bedre. Og at kvaliteten bliver ca god nok omkring de 3 miopixel.
Men så kom jeg til at læse om digitalvideokamera at det kun optog i 1,1 miopixel, bliver det så ikke et sløret billede, især til mit formål, eller?

Jeg ville ellers gerne have haft et digital kamera (still), som kunne optage film. Men jeg skal vel optage i ca 15 min, og så meget plads er der vel ikke på kameraet. Jeg har dog en bærbar med ca 700 MB frit, hvis man kan optage direkte ind på den.

Hvis et godt nok digital videokamera kan klare opgaven, er det så meget kostbart?

Så hvad er bedst velegnet til mit formål at filme bølgeskumsprøjt, digital-analog videokamera, også iforhold til prisen?

MVH

Amfora
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
14. november 2003 - 01:35 #1
Hej
Først og fremmest skriver du ikke helt hvad formål det skal bruges til prof eller amatør, men digitalt er helt klart at foretrække, kvaliteten er bedre, med mindre man køber et kæmpe dyrt analog kamara (beta pro eller lign.) Mange tv stationer er ved at gå over til DV, da billede kvaliteten er ved at være så god, at det kan bruges til broadcasting.
Ja det er rigtigt at DV kamera normalt kun kan optage op til ca 1 mill pixels, men dette er rigeligt til levende billeder. Et S-VHS signal er beregnet til en maximal opløsnig på 800x600 = ca 500.000 pixels, altså kun halvdelen af CCP chippen i kameraet egenlig kan klare.
Jeg mener dog at have set DV kameraer der kan klare en opløsning på 3 mega pix.
Endelig vinder DV helt klart ved redigeringsfasen, især hvis der skal bruges en pc til redigeringen, da man kan overfører fra alle DV-kam. via firewire, dvs digitalt uden nogen form for kvalitetstab. Dette lade sig ikke umiddelbart gøre med et analogt, da videosignalet først skal digitaliseres med et vist kvalitetstab tilfølge, med mindre man har hundedyrt gear. Så alt taler vist for et DV, og de er også kommet ned i en pris hvor alle kan være med
Men nu kan du selvfølgelig ikke bare tage et DV optager op proppe den i søen for at lave dine optagelser, men til flere kameraer findes der tilbehør således at de kan klare at komme under vand i form af et hylster hvori kameraet puttes.

Håber det var lidt til en hjælp
MVH
Jakob Skovgaard
Avatar billede zhark Nybegynder
14. november 2003 - 01:36 #2
Jeg kender ikke meget til digitale (video) kamera, men... det med 3M pixel relatere sig til "udskrift" af billeder i såkaldt foto kvalitet, og forøvrigt er 2M pixel helt OK til str. 15x10cm. Ved analoge kameraer er situatonen meget anderledes, idet billeder kan forstøres væsentlig mere.
Set på en PC vil du overhovedet ikke se nogen forskel på billederne, de bliver ikke slørede, men de kan ikke printes ud i "foto kvl." her er det pixel der er afgørende. Når ma så omtaler 3M pixel er det fordi man jo ofte tager "udsnit" af et billede, og - i sagens natur er der flere pixel i et udsnit fra et 3M end et 1,1 eller 2M
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. november 2003 - 10:16 #3
De bedste 35mm film indeholder fotokemiske punkter, der svarer til ca. 15 mio. pixel.

Du kan sagtens lave kvalitetsbilleder på niveau med de bedste analoge kameraer, men du skal huske at købe et 3 CCD kamera.  Den type digitale video kameraer kan købes fra ca. 18.000 kr. og opefter.

/per
Avatar billede henninga Novice
15. november 2003 - 00:11 #4
Du skriver "skumsprøjt" og det er ikke let at filme fordi der er meget bevægelse og mange små punkter. Nogenlunde det samme som bladene på et træ i blæsevejr.
Det vigtigste er optikken og CCD'erne - for som hoejrup skriver er det en god idé med 3CCD kamera. Og optikken skal have en ordentlig diameter (58mm eller mere) for at få masser af lys ind.
Om det er digital eller analog tror jeg ikke har den store betydning for optagelserne, men det er jo lettere med digital hvad angår efterbearbejdelse.
Men kvalitets-rækkefølgen er:
MiniDV / DVCam -> DVCPro -> BetaSP (analog) -> DVCPro50 -> DigiBeta
hvor den bedste er nævnt sidst ;o)

Priser for kamera begynder omkring 15.000
HenningA
Avatar billede amfora Nybegynder
16. november 2003 - 01:20 #5
Hej tak for jeres gode kommentarer.

Formålet i første omgang, er at bare filme opfindelses funktion til en simpel brugbar præsentation. Men senere at filme med mere prof kvalitet til præsentation over for investorer og samarbejdspartnere.
Lige nu skal jeg bare stå oven for vandet på kajen og filme ned i vandet, men senere kunne det være meget bedre at filme nede i selve vandet.  Der skal nok en dykker til, med en vandtæt beholder til.

I skriver om tab ved redigering, hvor stort er det tab?
En af mine venner har et analog videokamera ca 5 år gammelt og jeg har selv grafikkort med TV in, vil der komme stort tab da?

Ser lige hvilken kameraer der er, eller om jeg skal finde én prof. med et godt nok kamera til lige kort at filme opfindelsen.

MVH

Amfora
Avatar billede amfora Nybegynder
11. december 2003 - 22:31 #6
Hej har købt et Samsung VP-D20 til knapt 3000 kr, der fik jeg rimelig meget for pengene, kvaliteten i betragten. Det gør det ganske godt til prisen, kan også filme bølgesprøjt nogenlunde, men så begynder begrænsningen.
Så der må jeg nok hyre en prof. Men jeg kommer langt med dette kamera.
Tak for jeres svar.
Avatar billede henninga Novice
11. december 2003 - 22:47 #7
Held og lykke med det nye kamera - og husk at jo mere lys du har under optagelserne des bedre billeder får du, men samtidig får du osse bagdelen som er skygger :o) Og jo mindre zoom du bruger des større dybdeskarphed vil der være.
Og med et TV-kort vil du få kvalitetstab, men prøv det og se om det er acceptabelt.
HenningA