Avatar billede Slettet bruger
13. november 2003 - 14:54 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken filsystem til foto Fat16, FAT32 eller NTFS

Jeg skal have scannet ca.1000 stk. (2560x1620 pixels) fotos ind på harddisken.
Hvilken filsystem er det bedst at bruge FAT16, FAT32 eller NTFS.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
13. november 2003 - 15:00 #1
Jeg vil umiddelbart vælge NTFS, da det går for at være en smule mere sikker og er god til at klare større arbejdsopgaver. FAT16 vil jeg udelukke helt!
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. november 2003 - 15:22 #2
Altid NFTS hvis det overhoved kan lade sig gøre. Sikkerheden er ikke god nok i FAT.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2003 - 15:25 #3
Er FAT32 mere sikkert med hensyn til virus (blasterorm)og andre viruser ?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2003 - 15:36 #4
Hvis der sker noget med min pc er det så meget svært at rette fejl fra dos hvis jeg har NTFS ?

Jeg tænker på virus/orme her i blandt Blaster
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2003 - 18:35 #5
er det en god ide at partitioner sin harddisk i både NTFS og FAT32 ?
Avatar billede henninga Novice
15. november 2003 - 01:36 #6
Jeg har formatteret min harddiske med FAT32. Kun den til video benytter NTFS og det er fordi fil-størrelsen kan overstige 4GB med NTFS.
Grunden til FAT32 er, at jeg kan komme til med DOS og at jeg kan gemme en Ghost.
Men med XP får du måske problemer med partitioner over 32GB som du vil formatere med FAT32 - da bliver du nødt til at anvende NTFS.
Kig under hjælp > Filsystem
HenningA
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2003 - 12:44 #7
henninga! Jeg har formatteret 10GB af min harddisk med NTFS (til Windows XP pro). Og vil partitioner 20GB af harddisken til mine 1000 billeder, som jeg skal have scannet ind. Billederne fylder ca. 5-7 MB pr. stk.
Vil du anbefale mig at formatter denne harddisk med FAT32
Avatar billede henninga Novice
16. november 2003 - 00:51 #8
Jeg kan ikke anbefale noget - fat32 eller ntfs, det er ligemeget til det brug.
Den eneste fordel med ntfs er sikkerheden hvis du deler dine drev med andre computere og brugere. Med ntfs har du mulighed for at beskytte dine data bedre end du har med fat32.
Men hvis det ikke er et problem, så er det lige meget.
HenningA
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. november 2003 - 00:53 #9
NTFS udnytter harddisken bedre. Der er bedre datasikkerhed i form af transaction logs..
Avatar billede henninga Novice
16. november 2003 - 01:08 #10
"NTFS udnytter harddisken bedre" er en sandhed med modifikationer og det holder kun i forhold til FAT - ikke FAT32.
Prøv at læse under Hjælp punktet "Vælge FAT, FAT32 eller NTFS".
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. november 2003 - 01:34 #11
Avatar billede henninga Novice
16. november 2003 - 01:42 #12
Ja, har det betydning ved filer på 7-8 MB ?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2003 - 14:43 #13
Jeg takker for alle svar

hrenczuk