Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Vil gerne formatere

30 point fra kasperkaas

                                                                        Hej!
Jeg har en PC med XP Pro installaret. Harddisken er 40 gb stor, med en enkel partition på (ja, tænk) 40 gb. Jeg kunne meget godt tænke mig at formatere harddisken og geninstallere hele systemet. Jeg kunne godt tænke mig at have to partitioner: en lille med systemet på, og en anden stor med alle programmer spil osv. Jeg har prøvet mangt og meget, men intet har resulteret i det jeg kunne tænke mig.
Problemet er, at når man under installeringen bliver spurgt om hvilken partition man vil indstallere på, vælger jeg at ville slette den enkle jeg har, men så siger installationsprogrammet at der er blevet kopieret nogle midlertidige installeringsfiler til denne partition, så det kan desværre ikke lade sig gøre. Hvad fa'en gør man så?
Der må være nogen hjælpsomme sjæle derude som har en trin-for-trin forklaring til hvad jeg skal gøre. TAK!
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:24 #1
Fdisk.... og bagefter skal hden formateres igen igen.... ellers bliver den ikke tilgængelig...
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:24 #2
Hvis det ikke virker under windows installationen, kan du smide en startdiskette i (fx millenium startdisk) bare helst nyere end win98, der vælger du bare start computeren uden cdrom support.. Når den er startet, skal du stå i A:\ (det gør den som standart osse) og så skriver du bare fdisk, og så kan du lave partitioner..

mvh. Anders
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:25 #3
for langsom :-/
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:26 #4
snus> Tja, men dit svar er nok lidt bedre beskrevet...
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:34 #5
Hvorfor afvisninger ???
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:36 #6
Jeg afviser, fordi jeg ikke har kunnet bruge svarene til noget.

Jeg har en ide om at først lave en partition på en 5-10gb, derefter vælge at installere XP, under installeringen siger jeg slet til den partition fuld af filer og så kan jeg ellers leve happy ever after. Men i XP's diskhåndtering har jeg ikke muligheden for at oprette endnu en partition, kan det lade sig gøre fra dos?
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:38 #7
FDISK...
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:39 #8
En søgning på fdisk i XP siger at man ikke kan bruge fdisk med XP.
Avatar billede grinderslev Praktikant
11. november 2003 - 16:41 #9
Lav en Windows BOOT-diskette, med programmet FDISK på... du kan f.eks bruge en Win98 bootdisk.

Start computeren på disketten, og kør FDISK.

Slet alle partisioner, hvis du har NTFS partisioner, skal disse slettes som Non-DOS partisions.
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 16:41 #10
man plejer at kunne fjerne alt gammelt, når man installerer win xp, under installationen.
Men prøv dog så med fdisk. Fjern alle partitioner, opret en primær og en udviddet med et logisk drev og begynd så forfra med win xp.
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:43 #11
OG FDISK KØRES FRA DOS IKKE FRA XP...
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 16:44 #12
Iøvrigt har du oprettet dette spørgsmål et andet sted også.
http://www.eksperten.dk/spm/426137
Det må man ikke.
Avatar billede tankbilligt.dk Nybegynder
11. november 2003 - 16:45 #13
Ja og med samme udfald.... AFVISTE SVAR, på et korrekt svar...
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:47 #14
Jeg bliver lige nødt til at få en forklaring på alle de forskellige former for partition du nævnte: primær, udvidet og logisk?
Avatar billede zhark Nybegynder
11. november 2003 - 17:04 #15
Der er noget du gør forkert med fdisk:
Du skal førstnedlægge den partition du har, så genstarter du og opretter en primær dos partition, vælg så 25% (10GB) til den og dernæst opretter du udvidet partition og vælger så 75% til denne, så har du dine 2 partitioner.
Det er muligt du skal genstarte flere gange, men så står der det, bare læs og følg vejledningen, det er rimeligt nemt.
Nu genstarter du  så og når du formaterer den partition, spørges om du vil bruge hele diske, du anvender så kun f. eks. 25%  (10GB), når du har gjort dette genstarter du og opretter
2)
Avatar billede hcma Novice
12. november 2003 - 11:43 #16
der er fuld vejledning til partitionering samt formatering/installering her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm