Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:01 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Formatering af harddisken

Hej!
Jeg har en PC med XP Pro installaret. Harddisken er 40 gb stor, med en enkel partition på (ja, tænk) 40 gb. Jeg kunne meget godt tænke mig at formatere harddisken og geninstallere hele systemet. Jeg kunne godt tænke mig at have to partitioner: en lille med systemet på, og en anden stor med alle programmer spil osv. Jeg har prøvet mangt og meget, men intet har resulteret i det jeg kunne tænke mig.
Problemet er, at når man under installeringen bliver spurgt om hvilken partition man vil indstallere på, vælger jeg at ville slette den enkle jeg har, men så siger installationsprogrammet at der er blevet kopieret nogle midlertidige installeringsfiler til denne partition, så det kan desværre ikke lade sig gøre. Hvad fa'en gør man så?
Der må være nogen hjælpsomme sjæle derude som har en trin-for-trin forklaring til hvad jeg skal gøre. TAK!
Avatar billede sterion1 Nybegynder
11. november 2003 - 16:12 #1
du kunne: Boote med en Startdiskette og køre: fdisk
bare kig lidt rundt der så finder du ud af at lave en ny partition til spil o.s.v.
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:21 #2
Du gør det direkte under installationen når den spør hvor du vil lægge installationen så sletter du den partion der er og opretter to nye og installerer xp på den ene partion
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:22 #3
Systemet formaterer selv partionerne
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:25 #4
booter du ikke op cden??
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:25 #5
Jeg siger jo, at når jeg vælger at ville slette den partition der er, siger installationsprogrammet at der er blevet kopieret, nogle midlertidige filer til harddisken, så derfor vil den ikke.
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:27 #6
Kan man trykke på en tast under start-up så computeren starter direkte fra cd'en?
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:28 #7
det bestemmer du inde i bios
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:32 #8
Udførligt? Tak...
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:36 #9
Når du starter computeren op der hvor den tæller ram op og viser hvor mange hder du har og cdromdrev der trykker du normalt på del knappen så kommer du ind i en meny hvor der er flere punkter normalt skal du ind i nr 2 meny og vælge første boot det skal så være cdrom og husk at gemme hvad du har lavet om og normalt kommer du ud af menyen med esc knappen men husk endelig at gemme først hvis du har brug for mere hjælp så må du sige det
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:37 #10
Kan jeg komme til at ødelægge min computer af det her?
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:40 #11
nej du kan ikke bare gør som jeg har beskrevet
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:40 #12
du kan altid få det tilbage til det det var igen
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:43 #13
Hvis jeg får startet op direkte fra cd'en til installationen, kan jeg så vælge at kunne slette min harddisk? Hvad med cd-drevet's driver, hvis harddisken bliver formateret er der jo ikke længere installeret drivere, og så kan cd-drevet jo ikke køre?
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:45 #14
jo den kan det ordner installations programmet der ligger drivere til cdrom på cden det skal du ikke tænke på
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:46 #15
hør her kasper jeg har gjort det så mange gange så bare lidt tillid ok
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:48 #16
er det en ny eller gammel maskine??
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 16:49 #17
Jeg har skam fuld tillid til jer, men ikke til mig selv. Der er forholdsvist ny. Halvandet år tror jeg.
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 16:51 #18
så burde der ikke være nogle problemer med den måde jeg har fortalt dig det er den eneste rigtige måde at installere xp eller andre operativsystemer på
Avatar billede kasperkaas Nybegynder
11. november 2003 - 17:05 #19
Ok, men så siger jeg tak... Det virker også nu... Mange tak.
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 17:06 #20
Glad for at kunne hjælpe
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 17:08 #21
du husker lige mine points