Avatar billede joeb Nybegynder
11. november 2003 - 13:06 Der er 3 kommentarer

Deskstar 75GXP hyler

Ville lige høre om andre har oplevet at deres IBM Deskstar hyler/har en skinger lyd. Kender til de klikkende lyde, som ikke forekommer på denne disk. Er det muligt at blive kvit med denne skingre lyd - den er faktisk temmelig højfrekvent og derfor meget belastende.

Har hentet Disk Fitter programmet og tømt den så den evt. er klar til yderligere behandling :-)
Avatar billede mufoxe Nybegynder
11. november 2003 - 13:16 #1
Nogle disk er udstyret med motorer, som har denne hyletone. Jeg har oplevet det med Maxtor Diamond MAX 9 diske. Jeg valgte at skifte dem ud med en langsommere model, som ikke havde dette problem. Det er desværre noget mekanisk, som man ikke kan gøre så meget ved.

Der er dog en ting, som jeg har overvejet, men ikke har taget mig sammen til at prøve: Mange firmaer har management tools til deres diske, hvor man kan pille ved firmwareindstillinger omkring ydelse og støj. Jeg ved ikke om IBM sådan et værktøj - jeg er kun klar over at Seagate har et og mener at have set et til Maxtor. Husk på at hvis det skulle eksisterer er det langt fra sikkert at det løser problemet.
Avatar billede bleze Nybegynder
11. november 2003 - 17:45 #2
Dette er en af de diske der dør meget ofte for folk. Jeg ville ikke stole på den mere hvis jeg var dig.  Check evt. hvor meget garanti du har hos IBM måske fra 2-3 år, så kan du snakke med dem
Avatar billede joeb Nybegynder
12. november 2003 - 20:01 #3
bleze: Jeg stoler nu stadig på den trods den skingre lyd. Den hverken hakker eller på anden opfører sig unormalt. Disken fejler intet så er da rimelig sikker på at IBM (Hitachi er det vel nu) vil bytte den.

mufoxe: Der er en mulighed for indstilling af støj vs. ydelse i Disk Fitter men resulterer desværre ikke i at den skingre lyd går væk.