Avatar billede aadal_dk Nybegynder
11. november 2003 - 11:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Generelt om drivers i windows

Jeg er ved at lede efter nogle facts om diverse drivers til databaser primært til MS SQL, Access or Oracel.
Jeg er ude efter test og facts om driver hastigheder, flaskehalse og faldgrupper...
Jeg har læst en del om ODBC og hvad de kan. Nogen siger de er hurtigere end Native drivere og andre siger de ikke er, satidig kommer sådan noget som OLEDB for x og for y.
Jeg er efterhånden ret forviret af forskellige standarter, og for benchmark og for Select benchmark osv osv.
Hvis der er nogen der har noget materiale eller kan linke til det ville der være super :-)
Eller endnu bedre, nogen der kan forklare mig(objektivt) hvad de forskellige ting står for?

Mvh.
Anders
Avatar billede trer Nybegynder
12. december 2003 - 14:57 #1
ODBC (Open Database Connectivity) og OLE DB er to forskellige standardiserede interfaces til diverse database-platforme. Der er et minimum af understøttede funktioner som skal være til stede i en driver for at det må kaldes en ODBC eller OLE DB kompatibel driver.

Native drivers - f.eks. var der nogle SQL SERVER 6.5 native drivers - og Oracle benytter også native drivers / netværksprotokol. Der er ingen standarder for disse.

Bemærk at OLE DB / ODBC drivere til Oracle kræver at SQL*NET (netværksprotokol) er installeret - de kan i sig selv ikke forbinde til en DB.

Hastigheder; Det varierer - valgt protokol, udbyder, valgt funktion etc. Det er oplagt at tro at en native driver er hurtigere end en ODBC / OLE DB - men det er ikke altid tilfældet.

Understøttede funktioner varierer også - fx kan Oracles egen ODBC driver ikke kalde procedurer i databasen - til det skal man bruge Microsofts Oracle driver.  Du kan kun få disse oplysninger ved den enkelte provider.

Flaskehalsen i data er sjældent den valgte driver - den har betydning, men vigtigere er det, at den har de funktioner du har behov for - og at driveren er stabil. Performance oftere et problem ved disk i/o og ram end nettraffik.
Avatar billede aadal_dk Nybegynder
14. december 2003 - 17:42 #2
Tak for dit indlæg
Avatar billede aadal_dk Nybegynder
06. januar 2004 - 09:45 #3
Lukker indlæget