Avatar billede rolextrip Nybegynder
11. november 2003 - 04:02 Der er 10 kommentarer

Clean Install med XP

Jeg kører en engelsk version af Win2k, men min XP version er dansk, så opgraderingsfunktionen er ikke tilgængelig. Vil også helst lave en clean install med XP, men jeg kan ikke boote fra den XP cd jeg har. Har sat 1st bootdevice til CDROM i BIOS, og har også lavet en floppy bootdisk med cd-drevet på, men jeg får en meddelelse om at (XP) programmet ikke kan køre i DOS mode. Ligeledes hvis jeg prøver at installere fra mit nuværende Win2k, kan jeg ikke få lov at slette partitionen, da istallationsprogrammet allerede har lagt filer ind til efterfølgende brug af installationen... Er lidt fortvivlet, så på forhånd tak for kvalificerede svar!
Avatar billede razmataz Nybegynder
11. november 2003 - 04:06 #1
Hvis det er en original XP cd du har burde der ikke være nogle problemer med at boote fra den.
Når du starter computeren burde den gerne skrive noget i stil med "Press any key to boot from CD-ROM....." Hvis dem ikke gør det er der noget der ikke står som det skal i din bios.
Hvis den derimod skriver at du kan boote, men siger at det ikke er en bootable cd så kan du ikke installere fra den.. Du skal have fat i en cd du kan boote fra hvis opgraderingen ikke virker.
Avatar billede rolextrip Nybegynder
11. november 2003 - 04:08 #2
ok tak. Er godt nok ikke en original cd jeg har, men har og en copi-cd af win2k, og der er der ingen probs med boot......
Avatar billede rolextrip Nybegynder
11. november 2003 - 04:09 #3
Hvis jeg havde en dansk version af win2k, så kunne jeg vel opgradere, da den i installationens start siger: "Opgraderingsfunktionen er ikke tilgængelig, da sprogene afviger fra hinanden...
Avatar billede razmataz Nybegynder
11. november 2003 - 04:10 #4
Det er ikke sikkert at den er kopieret direkte jo, det kan jo være at filerne bare er blevet flytter over til disken i stedet, og dermed mangler du selve boot imaget på cden
Avatar billede razmataz Nybegynder
11. november 2003 - 04:10 #5
Det burde du kunne ja..
Avatar billede rolextrip Nybegynder
11. november 2003 - 04:10 #6
hmmm, sådan noget pis....
Avatar billede razmataz Nybegynder
11. november 2003 - 04:11 #7
Jeg tror der er et workaround til det med sproget, men jeg har ingen anelse om hvordan eller hvor man finder det.
Avatar billede rolextrip Nybegynder
11. november 2003 - 04:13 #8
Ok, men har hørt om en der kunne boote med en WinXp cd, og hans kammerat kunne ikke, selvom det var den samme....
Avatar billede mike23 Nybegynder
11. november 2003 - 04:26 #9
da jeg ikke går ud fra at Eksperten.dk's regler er brudt, hvad så med at prøve den originale win XP cd?
Avatar billede acw Nybegynder
01. december 2003 - 10:44 #10
Lav en 98 boot disk...så kører du fdisk, fjerner din ntfs partition, laver en fat32, formaterer, kører x:\i386\winnt.exe på dit cd drev i dos, og installationen er i gang...så kan du konvertere fat32 til ntfs under installationen