Avatar billede freimann Nybegynder
07. november 2003 - 11:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Få dagens dato automatisk i dato felt i Access?

Noen som vet hvordan dette kan gjøres?

skulle gjerne lagd en commando button også, som kan browse.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2003 - 11:19 #1
Defaultvalue

Sæt den til Date for dato  eller  Now for dato + tid

Det sidste punkt må du nok forklare lidt nærmere
Avatar billede freimann Nybegynder
07. november 2003 - 11:32 #2
Hva mener du? Jeg går på properties på dato i formen, velger defaultvalue og trykker på ...  Velger så date og ok?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2003 - 11:35 #3
Du skriver =Date i propertyfeltet
Avatar billede mugs Novice
07. november 2003 - 11:44 #4
Hvis feltet har betydning for f.eks dato for oprettelse af en post, vil = Date i propertyfeltet skifte feltets indhold hver dag. Hvorimod Defaultvalue (Standardværdi for nye poster) kan markeres i tabellen.

Du kan også styre værdien i formularens Current Event, ved at indsætte flg kode:

If Me.NewRecord Then
Me.DATOFELT = Date
End If

Så vil date kun indsættes hvis der er tale om en ny post.
Avatar billede freimann Nybegynder
07. november 2003 - 11:44 #5
Når jeg går i properties til dato og skriver  =date i defaultvalue kommer det ikke dato. Heller ikke når jeg velger ... og velger date.
Avatar billede mugs Novice
07. november 2003 - 11:48 #6
Defaultvalue er standardværdi for NYE poster.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2003 - 11:48 #7
Prøv =Date()

Nogen gange er det lidt sjovt

mugs> jeg er ikke helt enig i at hvis du sætter =Date() ind som defaultvalue på formen at den så skulle skifte indholdet hver dag. Det er efter min bedste overbevisning det samme resultat som at sætte det ind i tabellen. (hvilket jeg aldrig bruger )
Avatar billede freimann Nybegynder
07. november 2003 - 11:48 #8
Men når jeg gjorde dette i tabbellen kom dato'n der.
Avatar billede mugs Novice
07. november 2003 - 11:56 #9
hugo -> Vi skal lige tale samme sprog.
=Date() som defaultvalue mener jeg giver date for nye poster (Standardværdi for nye poster), er det samme som at sætte en default i tabellen, som netop angiver en standardværdi for nye poster.

Det jeg protesterer lidt imod er,  at du skriver:

=Date i propertyfeltet

som vel altid give d.d. i feltet. Og det kan jo have fatal betydning, hvis det f.eks er dato for oprettelse af en post.

Jeg har ikke Access på denne maskine, og har derfor ikke afprøvet hverken dit eller mit svar.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2003 - 11:57 #10
Hvis jeg sætter =Date() ind som defaultvalue på et textbox hvor feltet er formateret som DateTime så får jeg lige så fint dags dato ved hevr ny record og de eksisterende røres der ikke ved.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2003 - 11:58 #11
Så er det fordi vi lige passerer hinanden på spor 1 og 3 i stedet for 1 og 2 :-)
Jeg mener selvfølgelig property feltet der hedder DefaultValue :-)
Avatar billede overchord Nybegynder
07. november 2003 - 11:59 #12
Hvis du saetter feltets default value til = Now() og formaterer feltet til f.eks Short Date virker det
Avatar billede freimann Nybegynder
07. november 2003 - 12:07 #13
Nå fant jeg det. Jeg skriver =date()
Dato'n kommer da ikke opp i første recorden. Men hvis jeg trykker fra til record 2 så kommer dato'n. Men hadde jo vært best om dato'n også stod i record 1.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2003 - 12:24 #14
? Er du sikker på at din tabel ikke indeholder en record så.
Det burde ske ( og skal ske ) straks man går til en ny record
Avatar billede freimann Nybegynder
07. november 2003 - 12:38 #15
Du hadde selvfølgelig rett i det:)
Avatar billede mugs Novice
07. november 2003 - 14:21 #16
OK hugo -> Det accepterede svar fra spørgeren forklarer jo alt. Har stadig ikke Access på denne maskine, men vil afprøve de forskellige muligheder senere. der er vist lidt grundbegreber jeg skal have opfrisket.