Avatar billede kehd Nybegynder
06. november 2003 - 20:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Spørgsmål om CMYK og RGB

Hej alle!

Jeg er blevet bedt om at fremsende et billede i CMYK farver til et trykkeri.
Billedet jeg skal fremsende er taget med et digitalkamera (som vist tager billedet i RGB farver?!), så for at få det til CMYK farver valgte jeg blot at ændre "Image Mode" i Photoshop fra RGB til CMYK.

MEN, farverne i CMYK udgaven blev markant anderledes end i RGB udgaven... Ændres det når billedet bliver trykt?
Jeg har gemt billedet til trykkeriet som tif format, men for at I kan se det har jeg lagt de to forskellige udgaver på nettet:
www.zagitus.com/rgb.jpg og www.zagitus.com/cmyk.jpg
..Billedet skal se ud som i rgb.jpg - men kommer det til det?

Håber nogle kan hjælpe

Hilsen
Kristoffer
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
06. november 2003 - 21:35 #1
Lad trykkeriet selv foretage konverteringen fra RGB til CMYK ...det er ikke et job for "tøsedrenge", selv om mange siger, det bare er at trykke på en knap ....det er det ikke!

Du skal kende en masse tekniske oplysninger om hvorledes trykkeriet trykker for at lave den rigtige CMYK konvertering.
Avatar billede kehd Nybegynder
06. november 2003 - 21:38 #2
Det syntes jeg også ville være mest logisk.
Men kan vi ikke blive enige om at det så er lidt underligt de forspørger om et billede i CMYK farver?! Det er vel de færreste som har det??
60 point til dig :-)