Avatar billede skra Nybegynder
06. november 2003 - 08:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Godt filsystem til linux og winXP

Hej.

Hvad er "det bedste" filsystem jeg kan vælge, der kan mountes i linux og læses i winXP?

På forhånd tak.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
06. november 2003 - 13:10 #1
Du kan ikke vist ikke få et filsystem der kan læses af begge OS.

Det man bruger er SAMBA.

Man installere SAMBA og de biblioteker man så deler under samba på linux maskinen, kan bruges på Windows.
Avatar billede rolchau Nybegynder
06. november 2003 - 13:14 #2
Hej.

Det bedste ville nok være at vælge ext2 partitioner, hvor du så kan læse/skrive på de partitioner når du er i windows vha. nogle drivere til det formål. Her er nogle links til disse:
http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/ntfs.html#3.2workaround

Desværre er der ikke understøttelse for skrivning af NTFS fra linux, så egentlig ville jeg nok bare snuppe den nemme løsning og så kører fat32 på windows, da det er meget nemt at sætte vfat partitioner op under linux.
Avatar billede skra Nybegynder
06. november 2003 - 13:18 #3
Det jeg ønsker er at installere både winXP og linux på en og samme maskine. Men jeg vil kunne tilgå mine dokumenter/filer fra begge systemer. Derfor var ideen at lave en partition til mine private filer og lave denne partition tilgængelig i begge systemer.

Er det muligt med FAT32? og er det det bedste bud?
Avatar billede rolchau Nybegynder
06. november 2003 - 13:24 #4
Ja det burde virke fint med fat32. Jeg har nu ingen partition til dette formål da jeg stortset aldrig bruger noget i linux som skal bruges under windows og omvendt, men jeg har da monteret hele mit winXP drev i linux, og har fuldskrive adgang til drevet.
Avatar billede rolchau Nybegynder
06. november 2003 - 13:25 #5
Faktisk så spørger slackware installationen om du vil monterer dine fat32 drev når du er igang med installationen.
Avatar billede skra Nybegynder
06. november 2003 - 13:26 #6
Mange tak rolchau. Måske du også vil svare?
Avatar billede rolchau Nybegynder
06. november 2003 - 13:28 #7
Det var så lidt.
Hvis det skulle have interesse så har linuxquestions.org et rigtig godt slackware forum. Både for den rutinerede og starteren.
Avatar billede skra Nybegynder
06. november 2003 - 13:30 #8
Tak. Det vil jeg kigge nærmere på.