Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 13:09 Der er 36 kommentarer og
2 løsninger

startdiskette / nedbrud

Min computer gik ned efter jeg havde instaleret nye VIA 4-in-1 4.27
jeg tror det var en beta nu for jeg bare en blå skærm under opstart og kan ikke starte computeren i fejlsikret tilstand så jeg kan fjerne dem igen, så nu vil jeg lave repartions diskette som der bliver spurgt efter , nu hvor jeg har kørt de 4 start disketter ind , hvordan gør jeg ?
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 13:18 #1
vælg repair i stedet og derefter (vist nok fuld repair men er ikke sikker)
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 13:31 #2
Jeg vil gerne vide hvordan jeg laver start diskette
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 13:33 #3
Du skal boot\'e op på en diskette. Skifte til CD\'en\\i386. Start WINNT.EXE /? Her får du resten af vide.

/CoRex
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 13:40 #4
du har jo lavet startdisketter!
Men: fra dosprompt skriv (cd-rom):bootdisk/makeboot a:
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 13:40 #5
boote op på en diskette , hvilken diskette ?
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 13:42 #6
>>snyderen>>de eneste bootdisketter er de 4 du allerede har lavet og som du gerne vil have at vide hvordan man laver - igen... FATTER NIX!
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 13:43 #7
Åhhh. Nu er jeg med hvad du mener.

Den reparations-diskette som du mangler, er en du laver med kommandoen RDISK og den skulle du have lavet FØR du laver ændringer i systemet. Så hvis du ikke har det så..... Bad luck!

Har du prøvet \"Last Good Known Configuration\"?
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 13:44 #8
hotpop
jeg skal lave en reparationsdiskette , jeg ved godt at jeg har lavet startdisketer så det er ligemeget hvordan jeg laver dem ?
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 13:45 #9
Fidusen med reparations-disken er at du gemmer hele Registry-databasen m.m. på din diskette. Hvis ikke du har den må du fravælge den når du boot\'er på de 4 opstarts-disketter. Det kan så godt være at der er ting som ikke kan starte når du kommer op igen, men så må du re-installere hvad du manglede.

PAS PÅ at du får valgt rigtigt i opstarts-disketterne. Du kan lave mere skade end gavn.

/CoRex
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 13:54 #10
  corex
har prøvet \"Last Good Known Configuration
  = blåskærm hvor computeren forslår at jeg genstarter hvis det er første gang jeg ser denne skærm den kommer hver gang så derfor vil jeg reparere hvis det er mulig, eller fjerne driverne igen hvis det er muligt ? ,var reprations disketten noget man laver nå computeren kører som den skal, kan jeg ikke bare lave rep disketten på en anden maskine ?
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 13:56 #11
corex
ok så skal jeg bruge w2k cd`en
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 13:59 #12
Nej, du må IKKE lave den på en anden maskine.

Og ja (desværre), rep-disken er en som skal laves lige efter hver eneste ændring man laver i styre-systemet. Dvs. at du skulle have lavet den LIGE FØR du installerer nye drivere og andet low-level.

Du har jo mulighed for at fravælge at du har en rep-disk. Har du prøvet at køre 4xdisk igennem alligevel?
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 14:03 #13
corex
Rdisk komandoen virker ikke har lige prøvet på anden win2k maskine
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 14:03 #14
Ja, du skal bruge både 4xdisk + CD.

Hvis nu (håber det ikke) at du havner der hvor du har prøvet alt dette og ikke kan komme videre - så ender det jo nok op med en re-installation.

Hvis du så spørger: \"Hvad så med mine data - jeg kører jo NTFS\".

Der er kun en udvej. Installer en dummy W2K i et andet bibliotek, eventuelt \"c:\\nt2\", og sæt den op med netværks-drivere og tape-drivere, det som du skal bruge til at tage backup. Skynd dig derefter at tage backup.
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 14:05 #15
Løsning:
If the Windows NT system files are on a file allocation table (FAT) partition, or a partition formatted with MS-DOS, and you cannot start Windows NT, start to MS-DOS by either selecting MS-DOS from the menu or from an MS-DOS startup floppy disk. Copy the contents of the \\%Systemroot%\\Repair folder to the root of a Windows NT formatted floppy disk.

NOTE: If creating an Emergency Repair disk booted via DOS from a FAT partitioin then ensure that the System, Hidden, and Read-Only file attributes are removed from the Setup.log file in the %SYSTEMROOT/REPAIR folder. This will ensure that the Setup.log file is copied onto the diskette.

If the Windows NT system files are on an NTFS file system partition, install another copy of Windows NT into a separate and unique directory. Start Windows NT from this install. Copy the contents of the \\%Systemroot%\\Repair folder to the root of a Windows NT formatted floppy disk. Alternately, if you have a backup tape from the failed system, you can restore the %Systemroot%\\Repair folder and copy the restored files to the root of the formatted floppy disk.

To create a Windows NT formatted floppy disk on Windows NT 3.51, double- click on the File Manager icon, place a floppy disk in the floppy disk drive, click the Disk menu, and click Format Disk. The Format Disk dialog appears. Select the drive and capacity, and then click OK.

To format a floppy disk in Windows NT 4.0 or Windows 2000, from the Desktop, double-click My Computer. Place a floppy disk in the floppy disk drive. Right-click the disk drive icon. Click Format, and then click OK.

You can now run the repair process. Select \"Emergency Repair Disk,\" and insert the disk you just created
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 14:06 #16
Undskyld, jeg glemte at det var W2K. RDISK gælder for NT4. Sorry!

To create an ERD:

Click Start, point to Programs, point to Accessories, point to System Tools, and then click Backup.

On the Tools menu, click Create an Emergency Repair Disk.

You can use the ERD for the following repair functions:
1. Inspect and repair the startup environment.
2. Verify the Windows 2000 system files and replace missing or damaged files.
3. Inspect and repair the boot sector.

Se mere på http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q231/7/77.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=rdisk&rnk=4&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WIN2000.

/CoRex
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 14:09 #17
Som jeg skrev... mere eller mindre...
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 14:10 #18
Ja, det er sjovt når der er 2 der skriver samtidigt. De krydser ofte hinanden. :)
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 14:12 #19
JEP!
En anden ting er så om det hjælper -tror det ikke...
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 14:24 #20
Jeg tror også at det ender op med en re-inst. :(
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 14:31 #21
Snyderen>> Du skal bruge repair muligheden under install af win2000. Er 99% sikker på at det vil løse dit problem og ikke repairdisk da denne kun indeholder reg-base, nogle *.ini filer m.m.
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 14:32 #22
ok nu kan jeg da lave en rep diskette godt nok på en anden computer men så ved jeg da det jeg har heldig vis lavet et backup system med drive image 4 men det havde været sejt hvis jeg kunne få win2k igang igen uden alt det , nogle gange skulle man tro microsoft tror det er 1 April hele året men ok w2k er det bedste jeg har prøvet endnu
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 14:38 #23
så accepter svaret!
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 14:39 #24
ok nu kan jeg da lave en rep diskette godt nok på en anden computer men så ved jeg da det jeg har heldig vis lavet et backup system med drive image 4 men det havde været sejt hvis jeg kunne få win2k igang igen uden alt det , nogle gange skulle man tro microsoft tror det er 1 April hele året men ok w2k er det bedste jeg har prøvet endnu  ,men løsningen bliver nok at køre drive image ind igen jeg gemmer aldrig dok på C: aligevel ( klog af skade ,ikke rig ) men det er ireterende at nogle  de spil jeg har skal instaleres igen specielt Multiplayer over nettet virker ikke
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 14:39 #25
!! HUSK !! at lave en repair-disk før du opdaterer drivere o.l. i fremtiden. :)
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 14:48 #26
ok hotpop  jeg accepter. corex jeg burde måske dele pointene mellem dig og mig dag det aligevel er min egen løsning der for maskinen op at køre , men jeg har jo aligevel lært en den del om hvad jeg skal gøre anderledes en anden gang Men
Drive image er kanon det kan jeg godt anbefale !
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 14:50 #27
Hov
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 14:51 #28
Hov jeg trykkede forkert
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 14:52 #29
du skriver at det din egen løsning der får maskinen op at køre? Du vidste jo ikke hvordan man lavede en repairdisk, men det fortalte corex og jeg faktisk (jeg kom først=mine point!) og så vil du dele pointene mellem dig og corex??? At lægge et image ind igen er jo ikke løsningen men hvordan du lavede en Emergency Repair Disk!
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 14:53 #30
nu er den der pointne er givet :o)
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 14:56 #31
neeej ih ha da! 1 point, nøøøj!
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 15:03 #32
hopop det har du rigtigt fortjent :o)
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 15:06 #33
snydere>Tak for point! :)

hotpop>
Snyderens spm var: \"...så nu vil jeg lave repartions diskette som der bliver spurgt efter , nu hvor jeg har kørt de 4 start disketter ind , hvordan gør jeg?\"

Du svarede først, men jeg svarede rigtigst første gang. Snyderen skulle bruge en rep-disk og jeg gav ham svaret. Du må undskylde at jeg blandede mig i spm. men da jeg sad og skrev svaret var der på min web-side ingen der havde svaret endnu.

Vi gav begge det rigtige svar men jeg gav ham det først. Points er ikke SÅ vigtige for mig. Jeg nyder bare at være med på eksperten og dele min viden ud. Nu sidder jeg med et valg med 2 muligheder:

1. Jeg kan beholde alle point.
2. Jeg kan give dig nogle - i så fald hvor mange!

Jeg vælger nr. 2 og giver dig 15 - så har jeg beholdt 24. Er det OK for dig?

/CoRex
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 15:33 #34
hotpop->
Hellouu. Er du der???? :)
Avatar billede johnbp Nybegynder
08. januar 2001 - 15:59 #35
jeg synte det er fint jeg blev bare lidt pist da han komanderede mig til at acceptere , man er vel bare en menneske ? måske ikke :o)
Avatar billede snyderen Nybegynder
08. januar 2001 - 16:01 #36
johnbp - hvad har du gang i ?
Avatar billede hotpop Novice
08. januar 2001 - 19:00 #37
Corex>> Det er bare fint! :-)
snyderen>> tsk tsk - to brugere - mås ikke!
Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 19:05 #38
hotpop>Okay, se på http://www.eksperten.dk/spm/42382 og svar.

Ses!