Avatar billede mestersamvis Nybegynder
07. januar 2001 - 20:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Switch til netværk for 20 lejligheder

Vi er 20 lejligheder forbundet i netværk og med internetforbindelse på 10Mbit via router.
Vi kan imidlertid kun få netværket+internetopkoblingen til at virke, når vi benytter en hub. Den indkøbte 24ports switch (Edimax ES3124R) giver ingen forbindelse hverken mellem computere eller til internettet.
Hvordan sættes computerne op til kommunikation via switch\'en (er det anderledes end Hub\'en?)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. januar 2001 - 20:08 #1
næh..burde det ikke være...men har I checket at der ikke er en der har koblet sig på uplink-porten? det vil nemlig blokere for alt trafik!
Avatar billede nca Juniormester
07. januar 2001 - 20:13 #2
Det lyder som om der er et kryds for meget eller for lidt på kablerne. Hvis I på jeres HUB havde en x-knap har I anvendt et almindeligt pds kabel. Måske skal I anvende et x-kabel til at forbinde jeres hub med Internet-adgangen.
Avatar billede mestersamvis Nybegynder
07. januar 2001 - 20:34 #3
Til nca:
Men HUB\'en virker jo tilsyneladende OK.
Og vi vil helst skifte HUB\'en (som kun er til låns) ud med switch\'en.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. januar 2001 - 20:37 #4
find ud af om det kabel der skal sidde mellem switch og internetadgang skal være krydset eller lige igennem. pil derefter alle netkablerne af og sæt et på ad gangen for at finde ud af hvornår det går galt!
Avatar billede nca Juniormester
08. januar 2001 - 08:11 #5
Prøv i første omgang at koncentrere dig om forbindelsen fra internettet og til switchen. (Hvordan modtager du signaler fra internettet? Via et modem, en router eller hvad?)
Du bør ha\' både et krydset kabel og et ikke krydset til at lave forsøg med. Når du har grønt lys i switchen Ax indgang, kan du gå videre, som nævnt af kimrosgaard.
Avatar billede svindler Nybegynder
08. januar 2001 - 13:07 #6
Er der lys i link-lampen for hver port?
Er der aktivitet i lamperne? Collision-lamperne?
Hvis du har sat noget i uplink-porten, har du så prøvet at pille ved den lille kontakt og se, om problemet forsvandt?

At dømme ud fra switchens hjemmeside, er der intet du kan pille ved, udover uplink-porten.
Avatar billede svindler Nybegynder
08. januar 2001 - 13:08 #7
Avatar billede mestersamvis Nybegynder
08. januar 2001 - 16:20 #8
Vi har forsøgt med både krydset og ikke-krydset kabel i linkporten. Og med uplink-knappen i begge positioner. lamperne for porten fejl-blinker såsnart routerkablet sættes i.
Switchen er blevet fejltestet hos forhandleren.
Routerforbindelsen er fin på hub\'en.
Avatar billede svindler Nybegynder
08. januar 2001 - 17:11 #9
Kan pc\'erne kommunikere uden routeren koblet i uplink-porten?
Har du prøvet at flytte routeren til en anden port? Blinker de også med fejl?
Hvis du har ledige porte bør du prøve at friholde Uplink-porten, som normalt bruges til at koble andre hubber eller switche på.

Hvis switchen kan køre spanning tree, kan det være at blinkeriet er normalt. På en Cisco switch tager det, så vidt jeg husker, 50-60 sekunder før porten åbnes, hvis den er sat til spanning tree. Det kan give problemer i dhcp-netværk.

Jeg har stødt på nogle få stykker udstyr, der ikke fungerer, når en switch autosenser. Du kan teste om det er tilfældet ved at koble routeren i hubben og patche mellem hubben og switchen.

Avatar billede mestersamvis Nybegynder
13. januar 2001 - 11:14 #10
Vi har langt om længe opdaget vores fejl.
Vi havde ganske vist konstrueret \"lige\" netværkskabler, men ikke med den rigtige farvekode. Vi troede, at blot ben1 blev forbundet til ben1, osv. var alt OK, men der er altså forskel på ledningerne alt efter farve. Interessant...
Hubben var så tilsyneladende knap så følsom overfor denne forskel.
Avatar billede svindler Nybegynder
16. januar 2001 - 00:04 #11
Hmm, det er korrekt, at de enkelte lederes placering har en funktion, da de er parvist snoede for at minimere støj.
I en switch kan der være trafik i begge retninger samtidig (full duplex) og dette kan da sikkert godt skabe mere støj.
Jeg har godt nok aldrig stødt på en situation, hvor det viste sig at være problemet. Mine kabler er næsten også altid lavet korrekt, da jeg sjældent laver dem selv ;-) Hvor langt var det kabel?

Avatar billede mestersamvis Nybegynder
16. januar 2001 - 10:07 #12
Kablerne var fra ca. 5 til 20 meter.
Vi har haft en uvildig fagkyndig til at måle på kablerne og fået konstateret, at det er rigtig gode kabler. Og faktum er, at netværket nu virker i modsætning til før.