Avatar billede mortenmikkelsen Nybegynder
01. november 2003 - 16:34 Der er 12 kommentarer

Fejl i trådløst netværk

Jeg er ved at sætte et trådløst netværk op, men det ville ikke rigtig makke ret.

AP'en er en Skyracer wireless router/ap med indbygget 4 ports switch.

Jeg har cc adsl, det er forbundet til AP'en fra min cicso 677. Så jeg bruger reelt ikke router-delen i min AP.

Min stationære er forbundet med AP direkte, på den virker internettet også.

Problemet opstår idet at jeg ikke kan skabe forbindelse mellem AP og min bærbare som har et Belkin usb wireless netkort indstalleret.

Nede i taskbaren står der at der ikke er forbindelse, men nogen gange for den forbindelse. Det varer 5-10 sek så falder den væk igen.

Den får også forbindelse nogen få sekunder når jeg genstarter AP'et.

Nogen forslag, eller skriver jeg for uforståeligt? :)
Avatar billede kenp Novice
01. november 2003 - 16:39 #1
bruger du kryptering eller mac-filtrering på din wireless router? for det kunne godt lyde som om det er der problemet er!
Avatar billede mortenmikkelsen Nybegynder
01. november 2003 - 18:47 #2
Nej, har slået begga dele fra for at gøre det hele nemmere i første omgang.
Avatar billede kenp Novice
01. november 2003 - 18:54 #3
har du prøvet at gå helt hen til routeren med din computer for at sikre dig at der ikke er noget som forstyre signalet.
Avatar billede mortenmikkelsen Nybegynder
01. november 2003 - 19:20 #4
Har prøvet flere afstande, sidder lige nu klods op ad den.
Avatar billede kenp Novice
01. november 2003 - 19:30 #5
så har jeg ikke lige noget bud pt. beklager!
Avatar billede mortenmikkelsen Nybegynder
02. november 2003 - 00:53 #6
Se bort fra alt med internet osv. altså bare to pc'er der skal have forbindelse.

Hvordan kan det være at min bærbare ikke fanger signalet fra min ap?
Avatar billede kenp Novice
02. november 2003 - 09:17 #7
så start med at pille din router (altså den wireless) også forbind din stationær til din wireless!

Det du skal sikre dig på din bærbar som køre wireless er:

SSID/ESSID
Kryptering
MAC-filtrering
Kanal
sikre dig at dit netkort er sat til at køre Infrastuktur (ikke adhoc/peer to peer)
endvidre kan det være meget statisk støj som er der hvor din router står (altså wireless) det kan være anden comp. microovn m.v.
Avatar billede mortenmikkelsen Nybegynder
02. november 2003 - 11:18 #8
Mac filter er disablet, samme med kryptering.
Ud for SSID står der "Wireless".
Kanalen er "5".

Har byttet om på delene således at den stationære sidder med wireless netkort og den bærbare med AP.

Gennem programmet "Belkin Wireless USB Adapter Manager", som følger med til netkortet kan jeg se at den fanger signalet.

Også indstillinger som kryptering, kanal, operating mode bliver fanget fra ap'en.

Signal Strength: 100%, Link Quility 98/99%.

Det samme sker, altså at den smider stationæren af efter 7-8 sekunder.
Avatar billede kenp Novice
02. november 2003 - 11:28 #9
dvs at din bærbar lige nu er forbundet med kabel til dit ap. og din stationær med wireless.

hvis du kan så prøv om du kan sætte det hele til at køre med 1/2 mbit i stedet for Auto, det kan være det hjælper bare for at få det til at køre!

men det med at den smider det igen, kunne altså tyde på der stadigvæk er noget kryptering m.v. men dte kan goså være at der er fejl på dit trådløse netkort (kan selvfølgelig også være på din router)
Avatar billede mortenmikkelsen Nybegynder
02. november 2003 - 12:34 #10
Hej igen. Jeg indstillede lige router/ap'en til at hente forbindelsen gennem pppoe.
Derefter satte jeg noget WEP kryptering op.

Og nu virker internettet over det trådløse netværk.

Den skriver dog stadig at der ikke er forbindelse og der er ikke direkte netværk mellem de to computere.

Skriver faktisk lige nu fra min staionære.
Avatar billede kenp Novice
02. november 2003 - 13:07 #11
det er da fremskridt ;) det med netværk der er dte jo nogle andre ting vi lige skal kigge på!

prøv lgie at se denne hurtige guide jeg har lavet her igennem
http://kenp.frac.dk/exp/netvaerk.htm
Avatar billede kenp Novice
02. november 2003 - 13:09 #12
men husk at slå evt. firewall fra på begge computere når du forsøger at tilgå den ene fra den anden for at det ikke også er en årsag.