Avatar billede toddy2 Nybegynder
31. oktober 2003 - 16:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

USB Harddisk. Kun 127GB ud af 180GB tilgængelig

Har anskaffet mig en IBM 180GXP som jeg har sat i en Q-TEC USB harddrive box. Windows XP kan kun se 127GB ud af de 180GB. Har et Soltek SL-85ERV2 bundkort med den nyeste BIOS driver. XP kører med SP1 og jeg har været i Regedit og lavet "EnableBigLba". Stadig kun 127GB??? HJÆLP!!!
Avatar billede keysersoze Guru
31. oktober 2003 - 16:20 #1
så vidt jeg husker kan WIN kun håndtere 130GB - altså passer det meget godt med de 127 der vises.

Spørgsmålet har været stillet utallige gange herinde men jeg kan ikke huske om der findes en løsning... prøv at kig de andre spm igennem; http://www.google.com/search?q=site%3Aeksperten.dk+127
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2003 - 16:33 #2
keyserzoze - Det er noget vrøvl du skriver og dermed useriøst aft lægge som "Svar". - Jagter du mon kun en bid af de 200 point??. Undskyld du får lidt kritik,men det er altså for dårligt.

To ting skal vøære opfyldt for at bruge diske af den størrelse:

1. BIOS (dvs. IDE-controleren) skalunderstøtte 48-bit LBA
2. XP skal have SP1

Du har SP1 så det er OK. Dermed er det ikke nødvendigt manuelt at enable det i reg.databasen. Men det kan heller ikke skade.

Er du sikker på din ny BIOS understøtter 48-bit LBA? Har du et link til den -og/eller dit bundkort?
Avatar billede keysersoze Guru
31. oktober 2003 - 16:55 #3
kritik er 100% i orden hvis det er berettiget - og det mener jeg ikke der er her. Jeg lægger et svar som kan bruges - bl.a. kan jeg se at du selv har svaret i et af de første link man kan finde på den side jeg henviser til.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg er 100% sikker på hvad fejlen skyldes - kun hvad jeg mener at kunne huske den måske var... at det så ikke er korrekt er noget andet! Uanset om det så var korrekt eller ej kan brugeren jo læse videre på det link jeg henviser til og på den både formentlig både finde den korrekte "fejl" og formentlig også løsningen dertil!
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2003 - 16:55 #4
Har selv fundet sitet med dit bundkort og BIOS update. Der står ikke noget om 48-bit LBA support.
Tilbage er om manualen siger noget om det? Den har jeg ikke undersøgt. Det gør du nemmere selv.

Da du har XP SP1 kan det kun ligge i IDE controleren, dvs understøtter ikke 48-bit LBA.

Det er mange GB ikke at kunne se og bruge. Løsningen er i så fald at købe et "løs" PCI IDE-controler kort med 48-bit LBA. Feks. et Promise som koster ca. kr. 350,00.
Avatar billede keysersoze Guru
31. oktober 2003 - 16:59 #5
... jeg er selvfølgelig enig i at det kan diskuteres om hvorvidt jeg skal lægge et svar eller ej når nu jeg ikke er 100% sikker - men stadig kan det jo være brugeren kan finde svaret ud fra mit link. Kan det ikke lade sig gøre, så havde eksperten sidst jeg tjeckede da en funktion hvormed man kunne afvise svar
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2003 - 17:02 #6
En Promise 48-bit controler er feks set her
http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=2264

men de kan også findes via www.edbpriser.dk
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2003 - 17:06 #7
Hmmm...  vi tager lige Microsoft artikel om problemet med. Så skulle det vist fremgå, hvad Windows XP kan håndtere af GB og hvad der kræves.
Avatar billede halifax Nybegynder
31. oktober 2003 - 17:08 #8
Avatar billede zenze Nybegynder
31. oktober 2003 - 21:49 #9
"halifax" - hvorfor skriver du om IDE-controllere? "toddy2" har disken siddende i en USB 2.0 box.
Avatar billede zenze Nybegynder
31. oktober 2003 - 21:58 #10
Måske var det en idé at bruge Hitachi/IBM's guide til at installere harddisken:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CAES901&Fane=CASE,CAPS,CAPSCA
Desværre er deres Disk Manager ikke længere at finde på Hitachi.
Avatar billede toddy2 Nybegynder
02. november 2003 - 23:42 #11
Hej igen.
Efter at have brugt hele weekenden på at løse problemet (som er temmelig udbredt), er jeg kommet frem til at Soltek's opdateret driver ikke understøtter 48-bit LBA. Ikke endnu ihvertfald. Men tak for hjælpen alligevel, points går til Halifax, da hans svar var det mest brugbare.
Avatar billede smackers Nybegynder
31. januar 2004 - 14:59 #12
Hmm.. mit drev mistede 9gb på gemte xp restore foldere.
De er der faktisk stadig for jeg kan fandme ikke få dem slettet :(
  *[overvejer retur til team mandrake/kde..]