Avatar billede tniels Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Open relay

Jeg har en Microsoft Exchange 2003 (på en Windows 2000 Server).
Den skulle gerne være lukket for relay. Jeg har kørt nogle online tests, som viser, at den er lukket.
Alligevel kommer der en masse (spam)mails ind og lægger sige i kø (Administrative Groups/First Administrative Group/Servers/*servername*/Queues).

1: Er den alligevel open for relay?
2: Hvad kan jeg gøre?
3: Kan jeg tømme hele køen på en gang, eller skal jeg sidde og slette mails under hvert enkelt "SMTP Connector"?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
31. oktober 2003 - 09:20 #1
Avatar billede tniels Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:29 #2
Jeps. Den siger:
Hmmn, at first glance, host appeared to accept a message for relay.
THIS MAY OR MAY NOT MEAN THAT IT'S AN OPEN RELAY.
Some systems appear to accept relay mail, but then reject messages internally rather than delivering them, but you cannot tell at this point whether the message will be relayed or not.
You cannot tell if it is really an open relay without sending a test message; this anonymous user test DID NOT send a test message.

Det ved jeg ikke helt, hvordan jeg skal tolke.
Jeg har også prøvet http://members.iinet.net.au/~remmie/relay/

Den siger:
SUCCESS
Relay Accepted - final response code 250
If you dont recieve it then its not a relay (Its still a Bad Thing (TM) that it accepted)
Check your email

Den ser også godt ud. Jeg får i hvert tilfælde ikke en mail tilsendt.
Men der kommer stadig en masse mails ind i min kø.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:50 #3
Du kan nemt slette alle mails i køen ved, at markere dem - højrelikke og vælge slet med NO NDR (Non delevery report). Der er utallige måder og hjælpemidler til test for open mail relay, evt. vha. DKCERT www.cert.dk hvis det er et voldsomt problem skal de nok selv henvende sig til dig......

Men en hurtig måde, at teste for open relay er fra en pc uden for dit LAN med flg.

1- telnet <din wan-ip> 25
2- HELO <dit domaine>
3- MAIL FROM: <afsendermailadresse>
4- RCPT TO: <modtager>
5- DATA
6- Subject: <Emne> (efterfulgt af 2 x enter
7- skriv mailen og afslut med punktum x 3

Hvis du ikke får fejl er der med stor sansynlighed åbnet for mail relay kontroller så dine sikkerhedsindstillinger - tillader du f.eks. anynomus logon osv. osv..

Du kan læse lidt mere hér - det er godt nok om exch2000 men øvelsen er den samme på exch2003.Her er også guides til oprydning, fjernelse fra blacklists m.m.m.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;324958

God arbejdslyst!.
Avatar billede zepierre Nybegynder
31. oktober 2003 - 11:32 #4
De mails du har liggende i dine udadgående køer, kan være svar på SPAM, nemlig at brugeren ikke findes.
Avatar billede pctalent Nybegynder
03. november 2003 - 22:20 #5
Du kan evt. teste din mailserver på http://www.ordb.org/
Problemstillingen er dog denne, at hvis din server er et open relay, bliver du lagt i deres database
Avatar billede krasmussen Nybegynder
04. november 2003 - 08:23 #6
tniels--> Vil du lukke spm. hvis du har løst problemet.......
Avatar billede tniels Nybegynder
04. november 2003 - 09:02 #7
krasmussen--> Problemet er desværre endnu ikke helt løst - men jeg arbejder på sagen.
Avatar billede tniels Nybegynder
18. november 2003 - 16:02 #8
Jep, så er det endelig løst. Tak for hjælpen.
krasmussen--> Hvis du svarer på spørgsmålet, får du point.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
18. november 2003 - 16:11 #9
Velbekomme - troede du var faret vild i maven på din Exch.-server...Hvilke af punkterne fra mit link afhjalp problemet?
Avatar billede tniels Nybegynder
18. november 2003 - 16:13 #10
Lidt af det hele. Mest linket til Microsoft.