Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 22:18 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

hvordan programnmere model i 3d

Hej.
Jeg har ingen erfaring med det men skal til at lave en model i 3d. Hvordan og hvilket program bruger man ?????
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 22:19 #1
Lige en bemærkning til :
Det skal være sådan at man kan bevæge modellen 360 grader om sin lodrette akse !!
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 22:34 #2
ingen gode forslag
Avatar billede mat Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:35 #3
Dit spørgsmål er ekstremt bredt, og ville kræve en længere afhandling at besvare uden yderligere information:

Hvad skal det bruges til (læs: hvilket medie)?

Normalt modellerer man en model i et program som 3D studio max eller Maya (for blot at nævne de største). Interaktivitet (hvis det er det du efterlyser) kan så enten lavet programmatisk i et eller andet programmeringssprog, eller det kan skabes i et program som director eller flash (hvis det er til web).

men som sagt - uddyb.
Avatar billede mat Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:37 #4
og alle 3D programmer kan lave en model der kan dreje om sin egen akse - det er derfor det er 3D ;)
Avatar billede jaffafo Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:44 #5
lol til sidste kommentar.. :)
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 22:59 #6
til mat : mediet er en webside, hvis det er det du mener.
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 23:00 #7
mat : når du siger interaktivitet, hvad maner du så ??
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 23:00 #8
mener skulle der have stået :)
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 23:01 #9
det der 3D studio max, hvad koster det det ??
Avatar billede mat Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:01 #10
interaktivitet er når brugeren kan "pille ved tingene" - altså når dit objekt reagerer på brugeraktivitet. Det kunne f.eks være at brugeren selv skulle kunne dreje objektet?
Avatar billede hoejgaard Juniormester
30. oktober 2003 - 23:04 #11
kan jeg bruge 3D studio max i forbindelse med en web side ??
og hvad kosster det ????
Avatar billede mat Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:23 #12
max alene kan ikke bruges til at lave interaktivt web-indhold, der skal du netop have det igennem programmer som flash eller director.

3D max er det dyreste, men alle programmerne koster kassen:

http://www.discreet.com/ <- 3D max

http://www.macromedia.com <- flash og director
Avatar billede michael-k Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:53 #13
prøv søgefunktionen næste gang, dette emne har været oppe en del gange.

Du kan ikke bruge flash til 3d hvis det skal gøres interaktivt, der skal du bruge swift3d og så et plugin.

3dsmax koster omkring 30.000 kr  men du kan få en studieversion til omkring 1800 mener jeg det er.

www.3dc.dk forhandler software
Avatar billede michael-k Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:58 #14
750 for studie licensen enda :)  holder i 24 måneder
Avatar billede mat Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:04 #15
michael-k > Du kan såmænd godt lave 3D interaktivt i flash med lidt tricks, men det er begrænset hvor interaktivt (men at rotere et objekt om sin egen akse alt efter brugerinput er ikke svært). Og sidst jeg tjekkede kunne man ikke scripte i swift, swift vektoriserer bare?
Avatar billede zerohero Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:31 #16
Selvfolgelig kan man bruge flash (ShockWave). Du skal bruge Director 8.5 og 3D Studio Max. Discreet og MacroMedia har nu igennem nogle aar sammenarbejdet og resultatet er altsaa Director 8.5 som kan bruges til 100% 3D interaktivitet paa din egen hjemmeside. Du kan endda lave dit eget 3D Spil - har jeg ladet mig fortaelle :))
Avatar billede zerohero Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:33 #17
Director 8.5 bruger desuden texture, modsat til Swift 3D!
Avatar billede zerohero Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:34 #18
Se eventuelt dette sporgsmaal: http://www.eksperten.dk/spm/416722
Avatar billede michael-k Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:50 #19
flash og shockwave er altså ikke det samme.

shockwave bruges i Director, det er 3d delen i programmet. Hvor du kan lave 3d modeller eller impotere modeller fra 3 parts software.

mat  ja kan man sikkert, mener bare at laver man 3d i 3dsmax er der vel en grund til det. Jeg mener ikke man kan tage en scene fra 3dsmax med lys, camera, texture og modellen og smide over i flash og så rotere den model. Men er ikke helt sikker. Ved bare at i flash biblen står der at skal man impotere 3d fra 3dsmax skal det gøres gennem swift. Men har aldrig arbejdet med det.
Avatar billede michael-k Nybegynder
31. oktober 2003 - 13:02 #20
kan man foresten ikke scripte i den nye version af swift ?  syntes jeg har hørt eller set på et tidspunkt
Avatar billede mat Nybegynder
31. oktober 2003 - 18:10 #21
Jeg ved ikke om man kan scripte i swift nu? Og nej, man kan ikke importere 3d fil-formater i flash men man kan enten, som du siger, bruge swift eller man kan importere en billedesekvens.

endelig kan man gøre sådan her: http://ultra-abe.dk.virker.nu  :P

mvh mat
Avatar billede michael-k Nybegynder
31. oktober 2003 - 18:53 #22
hehe ;)
Avatar billede osborne Nybegynder
27. december 2003 - 11:51 #23
En mulighed er også at bruge Turntool .. som faktisk er dansk software (utroligt). Det virker ved at tage dine 3D modeller fra 3ds Max og gøre dem interaktive på nettet så de kan drejes rundt, zoome osv. Se http://www.turntool.dk