Avatar billede virtus1961 Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

drop down boks

Hej,

jeg er i gang med at bygge et web op, og inden det bliver alt for stort vil jeg gerne gøre det så redigeringsvenligt som muligt. På nogle af siderne har jeg en drop downboks, med links til andre sider på mit web. Hvis der nu senere viser sig, at jeg må tilføje et link i denne drop downboks, må jeg ændre det på alle de sider, hvor denne boks optræder. Mit spørgsmål er om det er muligt at oprette et eksternt stylesheet, som loades på de pågældende sider, så jeg kun behøver at rette ét sted. Hvis ikke det kan lade sig gøre, har I så en idé til hvad der kan bruges. Jeg har en gennemgående Javamenu, og jeg er ikke helt klar over, om der kan være flere Javamenuer på den samme side. Jeg er åben for forslag.
Avatar billede deurell Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:47 #1
du kunne evt. bruge shtml derved kunne du include det stykke kode som repræsenterer din drop down . Man kan i øvrigt også lave include i blandt andet ASP og PHP.
Avatar billede virtus1961 Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:56 #2
Det lyder som en mulighed. Har du mulighed for at give mig et eksempel på, hvordan sådan en fil/kode kunne se ud. Jeg er ikke vant til at skrive i koder fra bunden - men jeg er ret god til at redigere i dem :-)
Avatar billede roenving Novice
30. oktober 2003 - 15:56 #3
Du kan _ikke_ bruge stylesheets til dine data, de kan kun bruges til formattering af de data du har ...

Men du kan jo indsætte menuen og f.eks. dropdown-boksen i en selvstændig html-fil i en (i)frame og så inkludere den på alle sider !-)
Avatar billede virtus1961 Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:58 #4
hav er en (i) frame?
Avatar billede roenving Novice
30. oktober 2003 - 16:04 #5
en frame eller en iframe !-)
Avatar billede deurell Nybegynder
01. november 2003 - 12:26 #6
Du kan gemme nedenstående kode som index.shtml:

<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/style.css">
<base target="_blank">
</head>
<body>
<!--#include file="dropdown.html"-->
</body>
<html>
derefter laver du en fil der hedder dropdown.html som ikke indeholder andet end nedenstående:
<select>
  <option selected value="1">Dette vælger 1</option>
  <option value="2">Dette vælger 2</option>
</select>

include-sætningen i den øverste fil kan du skrive i alle filer der hedder .shtml.
Det kræver dog at dit webhotel understøtter SSI (Server Side include) hvilket langt de fleste gør.

-deurell

læs i øvrigt tutorial om SSI på www.html.dk