Avatar billede voursez Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:23 Der er 8 kommentarer

Problemer med LAN

Jeg har et lille problem herhjemme. Vi har ADSL, og kører 5 PC'ere på det samme. Forbindelsen går nede fra stuen, vores bærbare er sat til direkte. Kablet går så videre op til 1. sal, og op i en Switch, der står på mit værelse. Der er min og min søsters PC'ere sat til. Der går så et kable fra den Switch, og ud til en anden Switch ude på gangen. På den Switch er sat 2 PC'ere til. Her kommer problemet så...

Den bærbare nedenunder, min og min søsters internet virker ikke. Jeg syntes det er meget underlig, for de sidste to PC'ere med internet, er de sidste 2 i "kæden". Hvis det havde noget med kablerne at gøre, burde det så ikke være i hele huset det var gået ned, og ikke kun på de 3 første i "kæden"? Jeg har lavet en lille plan over hvordan tingene er sat op...
            ()      ()
[]-----------[]-------[]
()          ()      ()

Til venstre er den første Hub, hvor den første er sat til(virker ikke). Længere henne er den første Switch, hvor mig og min søsters PC'ere er sat til(virker ikke). Og den sidste Switch, hvor de 2 sidste PC'ere er sat til(virker)

Håber i kan komme med en løsning...
Avatar billede franzy Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:27 #1
er der en router til stede?
Avatar billede voursez Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:36 #2
Sorry, ja selvfølgelig er der det. Jeg bytter altid om på tingene. Jeg er ikke sikker, men routeren må være den vi har i starten
Avatar billede baloose Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:43 #3
for mig lyder det som en fejl i configurationen på computerne der ikke virker!
Avatar billede voursez Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:48 #4
Hvoradan kan det ske på 3 PC'ere på samme tid? Men hvis det er, hvordan kongigurerer man det så tilbge?
Avatar billede franzy Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:55 #5
Jeg ved bare at hvis vi sætter to computere direkte på nettet via en switch er det kun min (også selvom den er slukket under hele forløbet) der kan komme på nettet. Ingen andre. Det kunne meget vel være nogle indstillinger.
Og af hensyn til på 3 PC'er samtidig så ved jeg at man i et netværk godt vil ha alle computerne indstillet på samme måde. Altså er tre computere indstillet bevidst (eller ubevidst hvis man så ikke har rørt noget :) forkert. Så det kan sagtens lade sig gøre.
Avatar billede kenp Novice
29. oktober 2003 - 21:15 #6
Er du sikker på at i har en router? for hvis i kun kan få 2 på, så kunne det måske være at det er fordi i kun har 2 ip-adresse!

noget andet kan være at hvis du bruger up-link på dine swiche til at forbinde med, så kan man mange gagne ikke få lov til at bruge port 1 også (på nogle port 5 eller hvad den sidste port hedder)

du kan jo prøve at køre en ip-config også se om de får en ip-adresse!

xp/win2k
start ->kør ->cmd ->ipconfig

win98/me
start ->kør ->winipcfg
Avatar billede franzy Nybegynder
29. oktober 2003 - 21:18 #7
eller tjekke på routeren (hvis den er der :). Det er noget med en client table eller noget hvor der står hvilke computere der er koblet til at hvilke ip'er de har og såen.
Avatar billede voursez Nybegynder
30. oktober 2003 - 19:50 #8
Okay, jeg har prøvet alt hvad i sagde, uden noget held. Men efter 2 dage uden internet, besluttede jeg mig for at formatere, og det hjalp. De andre i huset har også gjort det, så nu virker det hele...Men tak for hjælpen folkens... :D