Avatar billede docks Nybegynder
29. oktober 2003 - 18:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at lave et Træ der "gror"

Hej

Jeg vil høre om der er nogen der har en god ide eller kan sætte i gang med flg:

Det jeg gerne vil er at når brugeren trykker på en af mine Hovedmenupunkterne så skal underpunkterne "gro" frem fra hovedmenuen.

Jeg vil gerne have at det ligesom ligner grene på et træ eller roden på et træ.

se evt. http://www.de-silva.dk/tree.gif

I eksemplet er der eksempelvis trykket på hovedmenu2. Det er meningen at de streger/grene skal "gro" - jeg vil gerne scripte mig til det frem for at bruge masker. Det skal nemlig være lidt dynamisk i og med at jeg eksempelvis kan angive hvor mange undermenuer der skal være.

Håber der er en der gider give en hånd med.
Avatar billede voursez Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:09 #1
Jeg kan ikke give dig et direkte svar, men jeg har set noget lignende det du skal bruge. Inde på Kirupa.com, er der et træ, som gror. Han skriver at han har scriptet sig til det, så hvis du kan få koden ud af ham, skulle den potte være ude af verden...
Avatar billede mat Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:25 #2
koden ligger der allerede ;)

http://www.kirupa.com/lab/fractal_tree.htm
Avatar billede docks Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:02 #3
Ja jeg har set det der Fractal Tree og har selv rodet lidt med det, men det skal ligne lidt mere det som jeg har i mit eksempel... :(
Avatar billede _k Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:47 #4
2 forslag. Du kan lave en "shape tween" af træet i forskellige stadier eller for hver gren. Det er en halvlangsommelig procedurer, men giver en rigtig god effekt. (Shape Tween ligger under Motion Tween i property inspectoren). PAS DOG PÅ. Shape Tweening kan vælte enhver computer i det øjeblik den bliver for kompleks (beregnet på antallet af vektorer som skal flyttes fra det ene punkt til det andet)

Det andet forslag går på scriptede masker og duplicateMovieClip. Hvis du på tid, duplikerer nogle mc'er som forskydes (og måske i sig selv animeres?), og derefter assigner dem som masker til det underliggende træ, kan du lave en ok og særdeles dynamisk animation. Den bliver dog nok lidt tricky, hvis det skal være meget dynamisk....
Avatar billede _k Nybegynder
20. oktober 2004 - 19:31 #5
Takker for point. Bedre sent end aldrig ;o)