Avatar billede repsej22 Nybegynder
26. oktober 2003 - 22:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Pdf filer fra Indesign

Når jeg laver pdf filer fra Indesign oplever jeg sommetider at noget af teksten kommer til at se fed og hakket ud. Det er specielt hvis der er f.eks en Indesign skygge der ligger over noget tekst at det sker.
Det er tilsyneladende kun en fejl i displayet, for hvis jeg i Acrobat slår kryds i "Smooth Line Art" forsvinder problemet på skærmen. Men hvis jeg sender korrekturer til kunder er det ikke hensigtsmæssigt at de skal ind og ændre i Acrobats preferencer.

Jeg laver pdf filer vha. af udskriftsmenuen hvor jeg udskriver til en ps fil og henter den ind i Acrobat Distiller.
(Det gør jeg fordi jeg har oplevet at Acrobats indbyggede Export til pdf, kan give visse ripper problemer).

Er jeg den eneste der har disse problemer?
Avatar billede tre Nybegynder
27. oktober 2003 - 08:27 #1
Jeg har selv oplevet noget lignende.

Det der sker at at noget af din tekst bliver lavet om til kurver (outline).

Dette sker automatisk i nogle tilfælde hvor en tekst lapper over et billedfelt. Du kan prøve at ændre på din "transperency flattener style" i udskrifts dialog boksen. Det hjalp for mig, og derved bibeholdes tekst som tekst over det hele.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
27. oktober 2003 - 22:21 #2
Tak for svar  :o)

Du har ret i at det der sker er at teksten under skyggen bliver lavet om til kurver.

Jeg har nu siddet og lavet en masse tests, det lader til at hver gang jeg laver en pdf ved først at lave en ps fil opstår problemet....uanset hvad jeg ændrer i udskriftsmenuen.

Hvis jeg laver pdf filen vha af export til pdf ser pdf filen fin ud på skærmen. Så jeg tror jeg vil revidere min holdning omkring at lave pdf filer direkte fra Indesign. Hvis man vil benytte de smarte funktioner er man tilsyneladende nødt til lave pdf filen via Export menuen.

Men jeg lader lige spørgsmålet stå et par dage, inden jeg lukker....måske er der andre som har erfaringer omkring emnet...???
Avatar billede tre Nybegynder
28. oktober 2003 - 08:12 #3
Det er lidt spøjst, da jeg faktisk kun har haft problemet ved InDesigns indbyggede eksport funktion :-)

Prøv at gå i menuen Edit -> Transparency Flattener Styles

Jeg har en opsætning der har virket for mig:

Flattener level: Medium-high
Flattener resolution: 300
Gradient resolution: 300
Force text to outlines: Off
Convert strokes to fills: on
Clip complex regions: Off

Det er højest sandsynligt den sidste der gør udslaget...

Prøv det lige af og meld tilbage. Når du printer til postscript vælger du din nye opsætning.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
28. oktober 2003 - 09:54 #4
Det er lidt pinligt...men jeg vidste faktisk ikke at man kunne ændre disse indstillinger.
Jeg er ude hos en kunde nu...men vil teste det iaften.

Tak for din hjælp  :o)
Avatar billede tre Nybegynder
28. oktober 2003 - 09:56 #5
NP - håber det virker!
Avatar billede repsej22 Nybegynder
28. oktober 2003 - 19:58 #6
Hej igen tre,

Nu har jeg prøvet dine indstillinger + en masse andre, og hver gang med det samme resultat; teksten under skyggen bliver til outlines  :o(
Når jeg eksporter via Export menuen får jeg fine rene bogstaver i min pdf fil.
Meget mystisk...men måske kan man slet ikke printe til en .ps fil uden at teksten bliver til outlines under skygge mv.

Hvis du har tid, må du meget gerne prøve at lave et tekst felt, lægge et billede ovenpå med en fed skygge. Og så lave en pdf fil vha. udskriv menuen.
Avatar billede tre Nybegynder
29. oktober 2003 - 08:57 #7
Hmm - har jeg lige prøvet og teksten bliver ikke forvandlet til kurver!

Placerede et billede - og tilføjede en 5 mm offset skygge (y+x)

Tekst placeret henover billede og skygge.

Printet til PS med Acrobat Distillers PPD, med InDesign Medium resolution transparency flattener.

Konverteret til PDF med Acrobat Distiller 5.0

Hvilken PPD bruger du?
Avatar billede repsej22 Nybegynder
29. oktober 2003 - 09:46 #8
Du skriver "Tekst placeret henover billede og skygge."

Men det er jo netop når BILLEDET OG SKYGGEN ligger OVER teksten at mit problem opstår.

Når teksten ligger øverst har jeg heller ingen problemer uanset hvordan jeg laver pdf filen.

Men det der undrer mig er, hvis jeg laver pdf filen vha. af Export funktionen forbliver texten som text også under skyggen.
Men hvis jeg laver pdf filen på gammeldavs manér bliver teksten lavet til outlines.

Jeg har også spurgt på Adobes hjemmeside, og det lader til at jeg ikke er den eneste der har problemet:
http://www.adobeforums.com/cgi-bin/webx?50@@.2cce0779/1!login=true

Men hvis du har tid, tre...må du meget gerne prøve at lægge billedet med skyggen OVER teksten og så se hvad der sker.

:o)
Avatar billede tre Nybegynder
29. oktober 2003 - 10:44 #9
OK - du har ret. Jeg fik også en blanding af tekst og outline.

Men ja - det gik fint ved alm Eksport.

Jeg har bare haft problemer med den indbyggede eksport, da mine filer ofte ikke kunne printes. Derfor har jeg også sværget til den gamle model.

Men måske alt er grønnere i den nye InDesign CS!
Avatar billede repsej22 Nybegynder
29. oktober 2003 - 11:02 #10
Tak for din indsats, tre  :o)

Ja, det er lidt mærkeligt...
Jeg lader lige spørgsmålet stå et par dage...måske andre har gode ideér...
Avatar billede tre Nybegynder
29. oktober 2003 - 11:05 #11
god idé.

Jeg lytter også lige med!