Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 11:53 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket charset skal jeg bruge til Mac?

Hej

Jeg sidder og laver et system, i jsp og servlet og skal bl.a. skrive en fil, til en bruger, som har MacOS 9.2
Mit problem er bare, at jeg ikke kan finde ud af, hvilket karaktersæt jeg skal bruge til at skrive denne fil med.
Hvis jeg bruger MacRoman, ser det umiddelbart ikke ud til at virke.
Det fungerer sådan, at jeg har data liggende i en database, html-formateret med æ osv.
Disse HTML-koder skal jeg så have konverteret til et format, som Mac'en kan læse i sit standard text-editeringsprogram (a-la Notesblok).

P.S. Unicode ser heller ikke ud til at virke synes jeg, men sig, hvilket charset jeg skal bruge, og så er det naturligvis en klar fordel, hvis der medfølger en henvisning til specifikationen af dette charset, således at jeg ved, hvilke HEX-værdier jeg skal konvertere de forskellige tegn til...
Avatar billede kado Nybegynder
24. oktober 2003 - 12:06 #1
Jeg ved ikke hvad jsp er? (Javascript?) Måske ISO 8859-1 vil virke.
/kado
Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 12:32 #2
jsp er Java Server Pages (lidt ligesom asp og php). Men det er egentlig irrelevant i denne sammenhæng. Den fil, som skal skrives, er beregnet for download, hvilket vi har lavet, så det virker....
Mac'en kan bare ikke læse det format Java skriver filen i.
ISO 8859-1 virker ikke
Avatar billede kado Nybegynder
24. oktober 2003 - 12:42 #3
Send lige et link, hvor filen kan downloades fra
/kado
Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 12:55 #4
http://www.serverhulen.dk/artikel.txt

Er den sidste jeg har lavet... Den skulle være i ISO-8859-1 format
Avatar billede kado Nybegynder
24. oktober 2003 - 13:10 #5
link test i IE 5.x under OS 9.2 samt IE 5.2 og Safari1.0(v85.5) under OS X 10.2.8.
Alle viser følgende:

-???-
[overskrift]æøå-æææ test

[forfatter]Finn Skov Henriksen [kaldenavn]draeber

[teaser]Dettte er en test af ae - æ æ æ æ æ

[indhold]Dettte er en test af ae - æ æ æ æ æ

/kado
Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 13:12 #6
hmmm... Kan jeg ikke få dig til at download filen til din hdd, og så dobbeltklikke på den her (eller hvad det nu er man gør på en Mac - er ikke så stærk i det :- ) )

Der viser den nemlig noget helt andet her...
Avatar billede kado Nybegynder
24. oktober 2003 - 13:25 #7
Har arkiveret filen på HD, åbnet i Tekst&Lyd under OS 9, TextEdit og Word under OS X, alle med samme resultat som tidligere.

/kado
Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 13:51 #8
Jeg sidder lige nu på MacOS9.2 og hentet filen og gemt som artikel.txt på den fælles fil-server.
Det giver så flg resultat når jeg så klikker på filen og vælger "open",:

-???-
[overskrift]¾¿Œ-¾¾¾ test

[forfatter]Finn Skov Henriksen [kaldenavn]draeber

[teaser]Dettte er en test af ae - ¾ ¾ ¾ ¾ ¾

[indhold]Dettte er en test af ae - ¾ ¾ ¾ ¾ ¾
Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 13:52 #9
Det skal lige siges, at denne maskine automatisk åbner filen i IE...

Jeg mener programmet, som tekst-filen skal læses i, hedder Quark Express.
Den skal så importeres hertil, eller noget i den stil
Avatar billede kado Nybegynder
24. oktober 2003 - 14:06 #10
Har nu prøvet copy-paste fra IE og indsat direkte i tekstfelt i QuarkXPress 5 samt prøvet import af den arkiverede .txt fil fra IE 5 med samme resultat som tidligere
Send lige en mail til kado@privat.dk med dit navn og tlf., så ringer jeg tilbage straks.
Det er spild af tid at vi her skriver frem og tilbage.
Når løsning findes, kommer den selvfølgelig her.
Vil det ikke være OK?
/kado
Avatar billede kado Nybegynder
24. oktober 2003 - 14:27 #11
Problemet skyldes højst sansynligt et skriftproblem på brugermaskinen
/kado
Avatar billede macintosse Nybegynder
24. oktober 2003 - 14:27 #12
Det lyder som om du sidder på et pc-netværk, hvad med at stuffe filen???
Jeg har heller ikke problemer med filen IE på Mac OS 10.2.8
MacinTosse
Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 14:30 #13
jeg siger til den pågældende bruger, at hun skal prøve nogle ting af i morgen, med at importere filen, i stedet for bare at åbne oog vise den...

afventer resultat af dette
Avatar billede kado Nybegynder
24. oktober 2003 - 14:30 #14
Hej "macintosse"
problemet står stille til i morgen, hvor brugeren møder på arbejde, så vil "draeber" få vedkommende til at afprøve.
/kado
Avatar billede draeber Nybegynder
24. oktober 2003 - 16:00 #15
rettelse: Jeg tog lige fejl af dagene, så det bliver nødt til at vente til mandag... Undskylder
Avatar billede macintosse Nybegynder
24. oktober 2003 - 16:18 #16
Det er helt sikkert ikke et skriftproblem!!! men et mac<–>pc problem.
Avatar billede draeber Nybegynder
28. oktober 2003 - 09:34 #17
->macintosse
Filen bliver oprettet på en Linux, server under Resin med Java. Så det er IKKE et win->mac-problem.
Data ligger som udgangspunkt i html-format, for at bevare specialtegn og for at kunne vise teksten direkte på en hjemmeside fra databasen.
Når jeg henter data ud fra databasen, køres de igennem en konverter, som konverterer til det karaktersæt jeg sætter den til, f.eks. MacRoman eller ISO-8859-1

->kado
Nu kan jeg ikke åbne filen i Lyd og Tekst, uanset, hvilket karaktersæt jeg bruger, kan du evt. prøve at åbne den ?
http://www.serverhulen.dk/artikelId87.cma
Avatar billede draeber Nybegynder
28. oktober 2003 - 09:36 #18
og jeg har også lagt én i MacRoman-format http://www.serverhulen.dk/artikelId87-mac.cma , men jeg tror at min konverter skriver nogle forkerte værdier, det skal jeg lige have checket op på
Avatar billede macintosse Nybegynder
28. oktober 2003 - 12:08 #19
Avatar billede kado Nybegynder
28. oktober 2003 - 14:35 #20
http://www.serverhulen.dk/artikelId87.cma virker både under 9.2 og 10.2.8
Har testet på flere måder under 9.2 og 10.2.8.

http://www.serverhulen.dk/artikelId87-mac.cma , giver som du selv skriver forkerte vædier.
/kado
Avatar billede draeber Nybegynder
05. november 2003 - 13:56 #21
Nå, nu er det vist på tide at lukke dette spørgsmål...

En del af problemet lå i den Java-klasse, som jeg bruger til at skrive filen med...
Nu er mit problem bare, at PrintWriter (i Java) udskriver nogle tegn foran æøå, som den ikke skal.... (De findes ikke i den streng, som jeg sender til den, det har jeg tjecket for)

Hvorfor I kan læse filen, og jeg ikke kan, forstår jeg så ikke, men det er også ligegyldigt.....

Hvis det er, kan I se, det jeg er kommet frem til her:
http://www.serverhulen.dk/artikelId87.cma

kado, hvis du ligger et svar, får du nogle point for al din hjælp....
Avatar billede kado Nybegynder
06. november 2003 - 07:24 #22
Jeg kender desværre kun MEGET lidt til java.
Du kan formentlig læse filen ved at vælge Åben i programmet, istedet for at db-klikke.

Tusind tak
/kado
Avatar billede draeber Nybegynder
08. november 2003 - 15:11 #23
jeg deler lige pointene en smule.... Da jeg jo ikke fik problemet løst helt...
Avatar billede kado Nybegynder
08. november 2003 - 15:25 #24
Det er bare helt fint
/kado