Avatar billede oesterballe Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dual boot med 2 x win XP

Jeg kører allerede med win xp, men vil gerne installere en ren version på en tom partion. Når systemet så startet op skal der være mulighed for at vælge imellem de to versioner, altså en eller anden form for boot menu. Hvordan gør jeg dette?

På forhånd tak
Avatar billede el_fredo Praktikant
22. oktober 2003 - 15:49 #1
Spørger du Microsoft vil de sige, at det IKKE er muligt. Om det er, det skal jeg ikke kunne sige, men det er helt sikkert, at du får ikke Windows XP til at installere en ekstra version af Windows. Der er sikkert også noget licensmæssigt i det. Jeg er ikke sikker på om det er lovligt at have 2 instanser af et enkelt program installeret på samme tid, på samme måde som det IKKE er lovligt at have den samme Windows XP installeret på både din stationære og din bærbare.
Avatar billede dinkie Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:51 #2
Det kan gøres sådan:

Find boot.ini og tag en kopi af den.

Installer den nye Windows XP i partitionen du ønsker.

Find boot.ini igen og tilføj den gamle streng.

f.eks.:
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Gammel Insatallation" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP ny installation" /fastdetect

(det er faktisk muligt at den gør det af sig selv - men har ikke prøvet så ved det ikke. Men du kan gøre som overfor hvis den ikke gør)
Avatar billede oesterballe Nybegynder
22. oktober 2003 - 16:55 #3
Det lyder måske åndsvagt, men jeg kan ikke finde boot.ini filen, selvom jeg søger efter både hidden og system filer.
Avatar billede dinkie Nybegynder
24. oktober 2003 - 09:17 #4
den ligger i roden af dit C: drev. Den ligger som en system fil. Den skal være der.. :o)
Avatar billede hidefighter Nybegynder
24. oktober 2003 - 13:17 #5
partions magic så kan du skjule den partion og gøre den anden activ og installere xp på denne. du skal også huske at lave en power quest boot menu som vil liste dine partitioner og sætte en timer.2 disketter er påkrevet