Avatar billede 3string Nybegynder
21. oktober 2003 - 17:22 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Firewall og flere externe iper

Jeg har flere externe iper som skal beskyttes af en firewall.

Hvordan gør jeg det nemmest og billigst
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. oktober 2003 - 17:59 #1
Hvis de er eksterne, skal de kunne tilgåes ude fra. Du får således brug for en firewall med dmz.

Billigste løsning er at opsætte en Firewall PC med en smoothwall løsning og 3 netkort i PC'en. De eksterne IP adresser der skal kunne tilgås udefra sættes på dmz netkortet, det der skal beskyttes ekstra sættes på det indterne netkort og det tredie netkort er til internettet.

Se www.smoothwall.org og du kan sikkert få praktisk hjælp til at sætte dette op på http://www.sslug.dk til et af deres installpartyes
Avatar billede langbein Nybegynder
22. oktober 2003 - 23:18 #2
Tror vi fant ut en gang i tiden (her på eksperten) at smoothwall ikke kunne håndtere mere en en ekstern ip (???!!!). Så var det "noen" som kom med en opplysning om at ipcop kan klare dette. Tror det ble testet og verifisert at den kunne det. Har selv ikke prøvd.
http://www.ipcop.org/cgi-bin/twiki/view/IPCop/WebHome
3string -> Hvis du finner ut at noen av disse kan klare å kjøre firewalling for flere eksterne ip'er, kan du da legge et tips !!??
Avatar billede langbein Nybegynder
22. oktober 2003 - 23:21 #3
Ved å konfigurere en standard Linux, for eksempel redhat så kan man uten problem få denne til å fungere som firewall for flere eksterne ip med individuelle firewalls rules for hver enkelt ip, men dette forutsetter vel at man er detaljinsatt i bruken av iptables. Her er eventuelt en start for å komme i gang: http://iptables-script.dk/
Avatar billede renegademaster Nybegynder
23. oktober 2003 - 10:01 #4
hej...
du SKAL bruge ipcop 1.3.0 (+fix den op til 5)
så skal du (når den er oppe :D) gå ind på webinterface't under services + external aliases så skriver du dem du nu skal bruge..
så går du i services + port forwarding
her skriver du så hvad det alias du lige har lavet skal linke til og hvilken port det skal være på...
pisse nemt..
har det selv på min firewall (handelsskolens firewall) til nogen printere som underviserende skal kunne skrive ud på fra deres box derhjemme

nå men dvs at mit røde nick har 3 ip'er og det var vel det du spurgte om?
:P
Avatar billede langbein Nybegynder
23. oktober 2003 - 10:11 #5
Tror at det siste svaret fra renegademaster blir et 100 % i forhold til spørsmålet uten at jeg har tstet det selv.