Avatar billede ostergaard Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

kan ikke flytte filer

min maskine er pludselig begyndt ikke at "forstå" at jeg vil flytte filer fra en mappe til en anden > eller blot rykke lidt på dem på skrivebordet.

Jeg kørte OSX (10.2.6) men har Qva problemet prøvet at opgradere til 10.2.8 > uden det hjalp??? Jeg kan sagtens åbne filerne, duplikere etc. men ikke flytte dem. jeg har i løbet af dagen haft problemer med InDesign (2.0.2), der har quittet uventet et par gange (måske den har lavet "rav" i den?)

nogen der har en løsning?

Efter jeg har opdateret til 10.2.8 er alle mine ikoner også smadret > hvad sker der Apple???
Avatar billede egonspock Seniormester
20. oktober 2003 - 18:55 #1
Til indesign er der kommet en updater der skulle løse det problem: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21217
Det andet med at flytte filer, har jeg også oplevet, men det er blevet løst ved en genstart. Da du helt sikkert har genstartet, kan det næppe hjælpe. Prøv at kør "reparer tilladelser" i diskværktøj. Det kan måske hjælpe.
Avatar billede ostergaard Nybegynder
20. oktober 2003 - 20:58 #2
genstart er afprøvet > sågar at tage strømstikket ud. Efter genstart logges der ind og første gang der logges ind starter det hele fint > bortset fra at efter ca. 20 sek. logger computeren mig automatisk af??? Jeg logger mig derefter på igen > og nu kører det fint > BORTSET fra at jeg ikke kan flytte filerne ???
Avatar billede egonspock Seniormester
21. oktober 2003 - 00:33 #3
Den var spændende. Det lyder helt som en vindåsemaskine ;-)
Find din jaguar CD og start installationsprogrammet. I stedet for at gennemføre det, vælger du i en af menuerne til venstre(kan ikke huske navnet), at køre disk værktøj, eller hvad det nu må hedde, og så reparer både din harddisk og tilladelser. Har du et eller andet i dine Log-indemner, der ser mærkelige ud?
Det er et par gode første skridt. Når din maskine lader til at være stabil igen, kan du jo se på inDesign bagefter.
Avatar billede ostergaard Nybegynder
21. oktober 2003 - 09:00 #4
det er så meget fedt > ikke engang opstart fra CD vil den være med til > computeren fatter det simpelthen ikke??? Yep > det er REN Bill G > Jeg har en voodoo-dukke med BG’s ansigt på > den får sgu lige en ekstra nål ;)
Avatar billede egonspock Seniormester
21. oktober 2003 - 09:10 #5
okay, kan du så køre diskværktøj fra din harddisk? Det er faktisk bedre, da der kan være kommet opdateringer siden, så det er slet ikke så skidt. Næste skridt er at finde et program der hedder Onyx på Versiontracker.com(Freeware), og slette alle Caches og genstarte. Lykke til ;-)
Avatar billede ostergaard Nybegynder
21. oktober 2003 - 11:17 #6
så > så fik jeg kørt diskværktøj, slettet alle caches og fik genstartet > ingen virkning > andet end ALLE mine ikoner nu vises som mapper (hvis det er programmer) og hvide dokumenter hvis det er filer > Bill G ER på spil :)
Avatar billede egonspock Seniormester
21. oktober 2003 - 18:12 #7
hmm, det lyder godt nok ondt. Kan du finde ud af at lave en fsck -y ? Det gør man ved at holde æble-s nede ved opstart, så får man en rigtig gammeldags kommandolinje-computerskærm. På den skriver du fsck -y og trykker retur. Da du på det tidspunkt ikke har dansk tastatur, trykker du +y for at få et -y frem. Se om det ikke giver en fejl eller to, der bliver rettet. Hvis der er rettelser, skal du gentage øvelsen indtil der ikke er flere. Hvis den gentager samme fejl igen og igen, er vi ude, hvor kun Diskwarrior kan bunde. Jeg ville nok forsøge at tage en backup af vigtige filer på dette tidspunkt :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
21. oktober 2003 - 18:14 #8
Du kommer i øvrigt tilbage til den 'virkelige' verden igen ved at skrive reboot +tryk på retur.
Avatar billede ostergaard Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:24 #9
jeg har prøvet en fsck - y > uden det hjalp > ringede til en ven (som i Hvem vil være millionær?) > han fortalte det samme > men det hjalp ikke > SÅ > jeg susede ned i den lokale Officeline og fik købt DiskWarrior (lige inden lukketid) og den afhjalp problemet > og så tages det backup på livet løs :)
Takker for hjælpen > du får point for din vedholdenhed > jeg skulle have givet dig dem men bruger ikke dette system så meget > så lad mig vide hvis ikke du har fået dem!
Avatar billede egonspock Seniormester
21. oktober 2003 - 23:38 #10
DiskWarrior har også reddet mig et par gange, men hvis det kan gøres uden, er det selvfølgelig bedst. Du kan evt. sætte Journaling til for at gøre filsystemet lidt bedre, men det er ingen 100% sikkerhed heller. Det er automatisk slået til i Panther, som virkelig er fedt! Men tak for point, diagnosen tog godtnok sin tid, men var åbenbart korrekt.