Avatar billede lindbjerg Nybegynder
18. oktober 2003 - 01:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk bootes der fra?

Jeg er rendt ind i et dumt lille problem. Jeg har købt en rack til en flytbar harddisk, som jeg vil benytte til Backup mm.

I min pc har der fra starten siddet en 6 Gb HD og da jeg anskaffede en 80 Gb blev den første siddende som Master og den nye blev sat til at være Slave. På Masteren lå fra starten Win NT 4.0 på drev C: og min nyere XP Home booter fra Slaven på drev E:

Kan det virkelig passe, at jeg ikke kan tage 6 Gb'en ud og sætte 80 Gb'en til at være Master? Når jeg forsøger, får jeg bare at vide, at jeg skal trykke F1 for at forsøge igen og F2 for setup.

BIOS detekterer HD'en rigtig nok, så ligger der noget grundlæggende dual boot information på C:?

Når jeg kigger i min Computeradministration hedder C: drevet "System" og E: drevet (med XP) hedder Boot.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
18. oktober 2003 - 07:02 #1
når du skiftet hdér kan du prøva at lave en sfc/ scannow el. en repair, så bør det virke..O)
Avatar billede jimse Nybegynder
18. oktober 2003 - 08:01 #2
Masterdisken indeholder altid bootsektoren uanset hvor du lægger dit styresystem. Bootsektoren peger så over til dit styresystem. Når du nu har fjernet dit gamle c: drev har du pludselig ingen bootsektor mere. Jeg ved ikke om du kan oprette en ny bootsektor på den nye disk. Du kan prøve at boote på din XP-cd og køre en repair som bartfreak siger.
Avatar billede dragonnight Nybegynder
18. oktober 2003 - 11:09 #3
Et skud i tågen måske, men har du tjekket om der er nogle jumpere der skal flyttes?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:47 #4
der ligger en master boot record..MBR..

Fixmbr i XP

Boot op på Windows XP CD'en > Tryk på 'R' (Repair) > Tryk på 'C' (Console) > Vælg WinNT installationen (F.eks. 1) - Skriv dit password, og tryk på <ENTER>
Nu står der så C:\WINNT>
Brug så kommandoen 'Fixmbr' og derefter 'Fixboot'.
Avatar billede lindbjerg Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:53 #5
Hej bartfreak.

Jeg har lidt dårligt med tid de nærmeste dage, men det lyder til, at du er inde på noget rigtigt. Jeg skriver, når jeg har afprøvet dit råd.

Hilsen lindbjerg
Avatar billede bartfreak Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:59 #6
takker for point..O)