Avatar billede matt69 Nybegynder
15. oktober 2003 - 00:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DVD-drev virker pludselig ikke

Hej, mit DVD-drev er pludselig holdt op med at virke. Når jeg smider en CD i, kan jeg høre at drevet snurrer lidt rundt, og snurrer lidt rundt, og snurrer lidt mere rundt - men den læser hverken CD'er eller DVD'er. Drevet er et "JLMS DVD-ROM LTD-166S". Det fulgte med computeren, som er ca 10 måneder gammel (en fujitsu siemens scaleo).
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:01 #1
prøv at slette drevet og genstart computeren:
højreklik på Denne Computer > Egenskaber > (hardware) > enhedshåndtering > DVD/CDROM > Marker drevet > tryk Delete > OK
Genstart..

Windows skulle gerne geninstallere driveren til drevet.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:02 #2
chancen for at det er driveren der er noget galt med, er rimlig stor i forhold til et hardware problem..
Avatar billede matt69 Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:17 #3
Jeg har prøvet det med at slette drevet, men det hjalp ikke ...?!
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:18 #4
Et DVD drev, eller CD-Rom drev, kræver ingen driver for at virke som cd-rom. Disse drev styres lige som harddiske af IDE controleren og altså dennes driver.
At installere drivere til sådanne drev er noget sludder, som alt for tit optræder som fejlagtige indlæg på Eksperten.

Et DVD drev bruger først særlige drivere, når DVD-afspilningssoftwaren benyttes og de indlæses derfor med afspilleren.

Andre bud: læseren kan være snavset, IDE kablet kan være gået løst, drevet kan være blevet defekt. Hvis muligt prøv det af i en anden maskine.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:18 #5
hvad var det sidste du gjorde inden den begyndte på det?
Avatar billede matt69 Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:23 #6
øhm, jeg gjorde ikke noget særligt ... jeg har set nogle DVD'er på det, men har mest brugt det som CD-ROM drev ... og så virkede det pludselig ikke.

Jeg har ikke mulighed for at checke drevet på en anden maskine (jeg er pt i udlandet) ... nogen forslag? en rense-CD?
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:26 #7
En rense-cd er en mulighed. Hjælper det ikke og ingen kabel er gået løs, er drevet - desværre - formentlig stået af. Det sker jo af og til.
Avatar billede matt69 Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:29 #8
okay. mange tak!
Avatar billede halifax Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:34 #9
Lægger et svar i tilfælde, at noget af det jeg har foreslået er korrekt.
Når du finder ud af det kan du altid akceptere svaret og dermed lukke spørgsmålet - eller afvise det.
Avatar billede matt69 Nybegynder
15. oktober 2003 - 01:47 #10
Lyder godt! Tak! - I'll be back ...