Avatar billede conehead Nybegynder
12. oktober 2003 - 14:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

virus eller hvad

Jeg oplever genstart på en måde a la blaster ormen. Jeg har søgt min pc igennem for blaster, men fandt intet. Der kommer et vindue til syne, som tæller ned, og der står noget i retning af "nt authority problem...RPC proces..." jeg kan ikke lige huske det ordret.

Hvad gør jeg ved det?
Avatar billede fromsej Praktikant
12. oktober 2003 - 14:21 #1
http://grc.com/dcom/
Hent Dcomlukkeren her, kør den, og genstart.
Det skulle give tid til at få skidtet væk.

Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker og kører du Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
Avatar billede conehead Nybegynder
12. oktober 2003 - 14:31 #2
ok er gjort her er log filen

Logfile of HijackThis v1.97.3
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\logonui.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Real\Update_OB\evntsvc.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Programmer\Faglig PC-kørekort\Minimanual\Minimanual.exe
C:\lotus\wordpro\ltsstart.exe
C:\lotus\register\remind32.exe
C:\Documents and Settings\Lisbeth Christensen\Skrivebord\DCOMbob.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Symantec\Ghost\ngserver.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
C:\Programmer\Symantec\Ghost\bin\dbserv.exe
C:\Programmer\Symantec\Ghost\bin\rteng6.exe
C:\WINDOWS\system32\ntvdm.exe
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Lisbeth Christensen\Skrivebord\hijackthis\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = about:blank
O1 - Hosts: 217.116.231.7 aimtoday.aol.com
O2 - BHO: (no name) - {000000DA-0786-4633-87C6-1AA7A4429EF1} - C:\WINDOWS\System32\emesx.dll
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {80672997-D58C-4190-9843-C6C61AF8FE97} - C:\WINDOWS\rundll16.dll (file missing)
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NGServer] C:\Programmer\Symantec\Ghost\ngserver.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ccRegVfy] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccRegVfy.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] C:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] C:\Programmer\Fælles filer\Real\Update_OB\evntsvc.exe -osboot
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Explorer] LSAS.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Windows Explorer] LSAS.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Startup: Reboot.exe
O4 - Startup: Lotus QuickStart.lnk = C:\lotus\wordpro\ltsstart.exe
O4 - Startup: Lotus SmartSuite 97 Registration.lnk = C:\lotus\register\remind32.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: Faglig Minimanual.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Browser Pal Toolbar (HKLM)
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37906.2050115741
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. oktober 2003 - 14:37 #3
Ja der ligger snavs i den log, der går ca. 1 tim. før alt er kigget igennem, så hav tålmodighed så længe.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:01 #4
Du skal nu til at i gang med at fixe. Først skal du slå systemgendannelse fra (hvis du kører med XP el. ME). Hvis du ikke ved, hvordan du gør det så kig her: http://www.spywarefri.dk/virus.htm#alle Du får herunder nogle filer, som du skal fixe. Det, du skal gøre, er at sætte en vinge ud for alle disse filer. Når du har gjort det, så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt at det eneste vindue, som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue, når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix checked. Efter fix skal du genstarte din computer.

Det er disse, som skal fixes:

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = about:blank
O1 - Hosts: 217.116.231.7 aimtoday.aol.com
O2 - BHO: (no name) - {000000DA-0786-4633-87C6-1AA7A4429EF1} - C:\WINDOWS\System32\emesx.dll
O2 - BHO: (no name) - {80672997-D58C-4190-9843-C6C61AF8FE97} - C:\WINDOWS\rundll16.dll (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] C:\Programmer\Fælles filer\Real\Update_OB\evntsvc.exe –osboot
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Explorer] LSAS.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Windows Explorer] LSAS.exe
O4 - Startup: Reboot.exe

Efter genstart skal du køre en ny scanning med Hijackthis og kopiere en ny log herind, så du kan få tjekket om alt nu også er væk.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:03 #5
Og så til noget meget vigtigt, jeg kan se på din log at du ikke har opdateret hverken Windows XP eller Internet Explorer. Der er nogle meget vigtige opdateringer som du børe have, ellers bliver du ved med at få virus hvis du ikke henter dem. Gå i WindowsUpdate og hent alt hvad du kan af opdateringer.
Avatar billede conehead Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:06 #6
tak for hjælpen indtil nu....jeg har netop fået en besked fra NAV om at jeg har denne orm i en fil og at den er blevet slettet

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.hllw.gaobot.ao.html
Avatar billede conehead Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:12 #7
ny logfil:

Logfile of HijackThis v1.97.3
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Programmer\Faglig PC-kørekort\Minimanual\Minimanual.exe
C:\lotus\wordpro\ltsstart.exe
C:\lotus\register\remind32.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Symantec\Ghost\ngserver.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
C:\Programmer\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
C:\WINDOWS\system32\ntvdm.exe
C:\Programmer\Symantec\Ghost\bin\dbserv.exe
C:\Programmer\Symantec\Ghost\bin\rteng6.exe
C:\Documents and Settings\Lisbeth Christensen\Skrivebord\Jonas´virus værktøj\hijackthis\HijackThis.exe
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe

O2 - BHO: (no name) - {000000DA-0786-4633-87C6-1AA7A4429EF1} - C:\WINDOWS\System32\emesx.dll
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NGServer] C:\Programmer\Symantec\Ghost\ngserver.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ccRegVfy] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccRegVfy.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] C:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Startup: Lotus QuickStart.lnk = C:\lotus\wordpro\ltsstart.exe
O4 - Startup: Lotus SmartSuite 97 Registration.lnk = C:\lotus\register\remind32.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: Faglig Minimanual.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Browser Pal Toolbar (HKLM)
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37906.2050115741
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:17 #8
Der ligger stadig noget som ikke kom med i første omgang.
Vi prøver at tage den fra fejlsikret tilstand
Genstart din computer i fejlsikret tilstand, og fix:

O2 - BHO: (no name) - {000000DA-0786-4633-87C6-1AA7A4429EF1} - C:\WINDOWS\System32\emesx.dll

NY logfil efter genstart, den skal væk, så det skal jeg lige kontrolere igen.
Avatar billede conehead Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:26 #9
mange tak...oplever heller ingen probs nu
Avatar billede aovergaard Nybegynder
15. oktober 2003 - 16:18 #10
Godt, takker for point;)

En god ide at installere følgende programmer for at have en rimelig sikker computer på Nettet uden for meget snavs. Spywareblaster - SpywareGuard - IE-Spyad og EmtyTempFolder det er alle prg. som er gratis og kan findes på vores hjemmeside: http://www.spywarefri.dk under værktøjer.