Avatar billede nielsx2 Nybegynder
12. oktober 2003 - 12:05 Der er 5 kommentarer

Program som bruger mere end en port

Når man giver et program lov til at få adgang til internettet er det så på alle porte eller kun den som at den prøver først?
Hvis det kun er den ene port hvordan giver man så adgang til alle porte for det program?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. oktober 2003 - 13:03 #1
Det kommer lidt an på hvilket program, hvis du f.eks. tillader FTP, vil du samtidig tillade brug af både port 20 og 21. Omvendt kan de fleste firewalls faktisk stoppe trafik på specifikke porte.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. oktober 2003 - 09:48 #2
Du skal huske at der er 2 retninger på en internet forbindelse. Ligesom en normal landevej. Ind og Ud.
Som standard i en firewall er alle porte indefra og ud, åben. Mens trafik udefra og ind er lukket.
Du skriver at du vil give et program adgang til nettet. Det burde som sagt ikke være bnødvendig da alle porte normalt er åben ud til nettet.
Det er kun hvis man bruger nogle programmer som skal kunne startes med en session fra nettet. F.eks. FTP/WEB server mv. Eller nogle P2P programmer.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. oktober 2003 - 09:50 #3
At man skal åbne nogle porte.....

:-)
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2003 - 20:36 #4
Dette kommer vel an på hvilken type firewall det er snakk om.

Såkalte portorienterte firewalls vil vel kunne ha problemer med trafikk som har et meget komplekst trafikkmønster, med unntak av for ftp som de fleste firewalls er konfigurert til å håndtere til tross for et forholdsvis koplekst trafikkmønster.

Når det der i mot gjelder såkalte prosessorienterte firewall, av den typen som ofte ligger til grunn for "personal firewalls" så vil vel de i større grad se på hvilken prosess trafikken er til fra slik at de i noe mindre grad vil tillate eller avvise trafikk på basis av portnummer.
Avatar billede langbein Nybegynder
14. oktober 2003 - 20:50 #5
Så ikke at rubrikken var sygate. Denne faller vel hovedsakelig inn under kategorien prosessorientert firewall hvis det dreier seg om gratisutgaven. (Tror jeg) Hvis det der i mot dreier seg om profesjonal utgaven så kan vel den konfigureres til å ha egenskaper som minner mest om et tradisjonelt pakkefilter selv om den kanskje i utgangspunktet er prosessorientert (!!??)

Sagt på en litt enklere måte sagt så mener jeg at standardutgaven av sygate og profesionall utgaven med en enkel standard konfigurering vil åpne for de aktuelle porter etter behov.