Avatar billede d2r Nybegynder
08. oktober 2003 - 17:43 Der er 8 kommentarer

Editable mesh

Hjælp til en begynder!!!

Sidder og arbejder med en editable mesh....(Hmmm) Ny vil jeg lave et hul ind i den - og bruger til det formål Boolean "finden". Det fungerer også fint nok, men- Mesh'en er tom inden i. Og det er ikke meningen!!!
Er der en måde hvorpå man kan fylde Mesh'en????
Avatar billede 3dmax Nybegynder
08. oktober 2003 - 19:57 #1
du skal smide et 2-sided material på
Avatar billede zerohero Nybegynder
09. oktober 2003 - 12:04 #2
Hmmm Jeg lavede lige et lille "forsog". Forst tog jeg en Box (Objekt A) og dernaest en Capsule (Objekt B) Min Capsule befinder sig halvvejs inde i min bbox. Jeg tog derfor en Boolean pa min Box (Objekt A) og valgte min Capsule til at vaere Objekt B. Og det virkede fint! Prov selv at lave et lille forsog i en ny scene, indtil du bliver helt bekendt med Boolean.

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede d2r Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:12 #3
Problemet er opstået ved at jeg har modeleret en mesh - slettet en side, kopieret den - lavet mirror finden og der efter sat dem sammen..... Når jeg så bruger boolean til at skære et hul i mesh'en har jeg problemet!!!! Det hjælper desværre ikke at lave et 2 sidet materiale :o(

Men tak for forslagene ;-) Arbejder lidt videre med boolean
Avatar billede zerohero Nybegynder
10. oktober 2003 - 18:42 #4
Jeg vil lige skynde mig at indskyde en kommentar omkring Mirror i 3D Studio Max: Lad vaere med at bruge den! Der er saa mange problemer med at bruge den. Et hav af plug-ins staar helt uforsaaende naar de skal behandle et mesh der paa en eller anden maade har vaeret i naerheden af Mirror. Og da 3D Studio Max hovedsagligt bestaar af plug-ins bliver problemet meget hurtigt stort og omfangende. Jeg vil ikke sige at det Mirror der er skyld i dit eksempel men det kunne meget vel vaere det. En lille test er eventuelt at eksportere dit mesh som evt. ASC eller DXF fil for derneast at importere den tilbage i 3D Studio Max. Nogen gange virker det - men ikke altid.

Held og Lykke
ZeroHero

NB: Boolean har det ogsaa med at vaere ustabil og uberegnlig. Vaen dig til at lave dine mesh, uden disse "alternative" losninger, hvis du vil undgaa formeget hovedpine paa laengere sigt :-))
Avatar billede d2r Nybegynder
13. oktober 2003 - 09:30 #5
Tak for budet!!! Det er et forsøg værd, det vil jeg prøve.....
Avatar billede i11uzion Nybegynder
15. oktober 2003 - 13:24 #6
zerohero>>> Du siger at et hav af plugins står uforstående overfor funktionen "mirror" i max. Kunne du uddybe hvilke plugins det gælder for?

Jeg er klar over, at der kan være problemer med IK-rigs, hvis man bruger standard mirror-funktionen på sine bones, men ellers har jeg aldrig oplevet problemer?
Avatar billede zerohero Nybegynder
15. oktober 2003 - 21:02 #7
Et godt eksempel er gode gamle "Stitch" (Hvad skulle jeg dog gore uden den). Har du paa bare et eneste tidspunkt i lobet af din modellering porecess vaeret fristet til at bruge mirror - saa kan du godt vinke farvel til "Fancy Cloth Dressing". Jeg har i timevis provet paa alle mulige kreative maader at "redde" et mesh der var blevet mirrored til at virke med "Stitch" - uden held. Jeg ringede til sidst til profesionelle fagmaend omkring problemet, ( http://www.3dc.dk ) som blot kunne fortaelle mig at der altid har vaeret en fejl i "Mirror" der aldrig rigtigt er blevet rettet saa undgaa helst disse situatioiner. Jeg bruger selv 3D Studio Max 4.2 - saa ja, jeg ved ikke om det er blevet rettet i Max 5 eller om det vil blive rettet i Max 6. Lige nu er jeg ogsaa ret ligeglad, for som sagt undgaar jeg den :-))
Avatar billede i11uzion Nybegynder
16. oktober 2003 - 09:34 #8
Aaahh, ok, fair nok. Da jeg ikke kendte til problemerne, kan jeg desværre ikke svare på, om det er blevet rettet i 5´eren eller 6´eren :]