Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

er-diagram&mapning

hej eksperter!

jeg har her forleden fået noget hjælp(herfra) til, til at konvertere en klasse diagram til en er-diagram.
reference ! http://www.eksperten.dk/spm/409886.

jeg har smidt, min klasse-diagram, og er-diagram op på følgende adresse http://www26.brinkster.com/yukselss/.

det jeg så har problemmer med er mellem property--, sale og rentout.
det er sådan at en ejendom kan enten lejes ud eller sælges, men den kan ikke både sælges og lejes og det er det min er-diagram visser, hvordan retter jeg det!!!?????
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:30 #1
en lejligehed må kun lejes eller sælges! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 10:37 #2
Hvis du skal enforce den restriktion i din database, så er du nødt til at
vælge #1 eller #3.

Jeg mener dog stadigvæk at #2 er nemmest at bruge. Og restriktionen
kan ligges ind i applikationen.

[hvis din database understøtter triggers kan du selvfølgelig også
checke med #2]
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:41 #3
jeg skal smide det her ind i interbase,min tegning må gerne være uml
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:42 #4
men jeg forstår stadige ikke hvordan jeg skal rette forholdet mellem property og sale og rentout
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:43 #5
kan man ikke visse den restriktion på er-diagrammet
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 10:46 #6
Du kan enten blive ved #2 og ikke ændre E/R diagram - og ligge
restriktionen ind i applikation (eller database trigger).

Eller du kan vælge at lave en #3 altså:
  - en tabel med fælles attributter evt. kun ID
  - en tabel for hver type
og så sikres det du vil via at id som primær nøgle kun kan være
en gang i fælles tabellen.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 10:50 #7
Jeg mener ikke at E/R-diagrammer har mulighed for at vise restriktioner.
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:54 #8
ok nu har jeg i mit er diagram smidt en database trigger,på og ændret lidt. er mon rigtigt :)
http://www26.brinkster.com/yukselss/.
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:55 #9
i uml visser man det på den måde, hvis ikke jeg tage fejl
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 11:01 #10
har set på den nye er-diagram, jeg har smidt op
Avatar billede arne_v Ekspert
08. oktober 2003 - 11:40 #11
Ja.

Og det forklarer udmærket.

Jeg har aldrig set konstruktionen i et E/R diagram.

Men personligt er jeg pragmatiker d.v.s. at formålet med et diagram
er at give læseren noget viden - ikke at overholde diverse formelle
krav.
Avatar billede yuksel Nybegynder
08. oktober 2003 - 11:55 #12
jeg giver dig ret i det. Men det er vigtigt at det bliver tegnet rigtigt så programøren laver præcis det man mener.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2003 - 14:33 #13
Tid at lukke spørgsmålet ?
Avatar billede yuksel Nybegynder
11. april 2005 - 10:23 #14
Spørgsmålet lukkes pga. tid & svar