Avatar billede anderzand Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mislyde fra mit billedrør!!

Der kommer jævnligt mærkelige lyde fra billedrøret på mit fjernsyn! Det lyder som en slags udladning, et kort zzip, og så runger det i hele billedrøret!
Det kan ske nårsomhelst, men kan også fremprovokeres ved støj på elnettet - hvis jeg tænder for nogle andre rimeligt effekttunge apparater.
Er der andre, der kender til fænomenet, og ved I, om der er risiko for, at der kan gå ild i fjernsynet eller noget..? Burde jeg kassere det?

Fjernsynet er et ca 8 år gammelt Nokia, som jeg lige har erhvervet mig, men ellers fungerer det fint!

Mvh
anderzand
Avatar billede peet-49 Novice
06. oktober 2003 - 11:42 #1
Der går en ledning fra højspændingen til billedrøret, den sidder med en gummipude, den er sikkert fedtet omkring denne, det betyder ikke så meget, jeg tror ikke, du skal rense selv, da den først skal aflades, der er ca. 28000 volt
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2003 - 14:08 #2
det skyldes snavs, f.eks. tobaksrygning og støv i kombination der får højspændingen til at slå over og fænomenet optræder som regel når vi går en fugtig tid i møde.
Kur: Bør overlades til en fagmand der har forstand på afladningen af billedøret og ellers skal det tørres af med en let fugtig klud samt efterfølgende aftørring.
Inden man selv går i gang skal man passe på nallerne, spændingen på billedrøret er tilstede i lang tid efter at TV er slukker, derfor er det bedst hvis en fagmand udfører opgaven.
Avatar billede anderzand Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:13 #3
tak for det
Avatar billede peet-49 Novice
09. oktober 2003 - 17:14 #4
Selv tak.
Avatar billede anderzand Nybegynder
09. oktober 2003 - 17:14 #5
så må jeg hellere komme omkring et tv-værksted!
Avatar billede peet-49 Novice
09. oktober 2003 - 17:17 #6
JAA-det kan give en ordentlig een over nallerne, hvis man ikke ved, hvad man har med, at gøre.