Avatar billede kiwi Nybegynder
04. oktober 2003 - 21:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med opstart

Hej eksperter,

En af mine gode venner har et problem med sin PC (WIN98). Han fortæller, at den starter normalt, men stopper på det sted, hvor PC'en skriver "indlæser dine personlige indstillinger".

Så vidt jeg kan regne ud, så er løsningen en reinstallation af OS. Mit spørgsmål er så: Er der andre muligheder? Og hvad går i givet fald tabt, hvis en reinstallation er den eneste løsning?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
04. oktober 2003 - 21:40 #1
Alle filer der ligger i windows-oprettede mapper som fx. dokumenter... og hvis den altså viser det du beskriver som "indlæser dine personlige indstillinger" så lyder det altså meget som om det kunne være en windows XP logon...
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2003 - 21:40 #2
Start op i ren DOS skriv Scanreg/restore, vælg et restorepunkt fra før fejlen opstod, hvis han kan.*S*
Ellers er der scanreg/fix som en mulighed.
Avatar billede kiwi Nybegynder
04. oktober 2003 - 21:43 #3
Forsvinder alle dokumenter virkelig? Det vil være trist. Hvordan med e-mails, kontaktpersoner osv i outlook?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2003 - 21:51 #4
Kan han starte op i fejlsikker?
Avatar billede kiwi Nybegynder
05. oktober 2003 - 00:05 #5
Nej, det kan han ikke. Og i øvrigt er det vist en WIN2000 pro computer. Det duer heller ikke at starte op i Last Known Good Konfiguration
Avatar billede fromsej Praktikant
05. oktober 2003 - 09:48 #6
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede kiwi Nybegynder
05. oktober 2003 - 12:47 #7
Okay. Det var et dejligt udførligt svar. Jeg kan iøvrigt fortælle, at PC'en kommer med en fejlmeddelelse på en blå skærm, hvor den skriver:

Inaccessible boot device. Filen WINNT\csc\00000002 er beskadiget. Kør CHKDSK

Er det noget, der siger dig noget som helst? Er Harddisken evt. beskadiget?
Avatar billede fromsej Praktikant
05. oktober 2003 - 19:51 #8
Er det når han kører Repair, eller inden?
Avatar billede kiwi Nybegynder
06. oktober 2003 - 09:17 #9
Det er inden. Det er hvis man forsøger at genstarte PC'en, der hvor den er gået i stå. Vi har endnu ikke prøvet at køre Repair, da vi lige skal have fundet den originale WIN2K CD. Vi har forsøgt at køre Repair med en anden WIN2K CD, men den melder hele tiden "Boot Failure", når vi prøver.

Alle problemerne begyndte kort efter at min kammerat installerede et nyt netkort til bredbånd, så jeg har også prøvet at boote uden dette kort, men den melder fortsat "Boot Failure".
Avatar billede kiwi Nybegynder
31. oktober 2003 - 19:41 #10
Det er nu endelig lykkes at løse problemet. Løsningen blev, at vi satte harddisken over i en anden PC og tømte den for vigtige dokumenter, billeder osv. Herefter har vi formateret harddisken og foretaget en reinstallation. Jeg synes trods alt, at fromsei fortjener pointene for indsatsen.
Avatar billede fromsej Praktikant
31. oktober 2003 - 19:45 #11
Tag du bare point igen, det vigtige er at i fik klaret det, og ikke mindst at du kom med løsningen herinde også.*S*
Avatar billede kiwi Nybegynder
31. oktober 2003 - 20:04 #12
Hej Fromsei,

Sorry! Jeg troede, at jeg gav dig pointene når jeg trykkede på "accepter svar", men de røg bare tilbage til mig selv, og det var altså ikke meningen. Jeg vil gerne give dig de 60 point, men hvordan gør jeg nu?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. oktober 2003 - 20:05 #13
Det er helt iorden med mig, du har klaret problemet, og har givet os din løsning, så fred være med de point. ;o)
Avatar billede kiwi Nybegynder
31. oktober 2003 - 20:11 #14
okay, jeg forsøger at være mere omhyggelig med uddelingen af point næste gang....