Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2003 - 12:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søgning på nøgleord

Hejsa eksperter

Jeg sørger efter et SQL-udtryk (Helst i SQL92 / Ansi SQL, men må godt være "SQL Server 2000"-specifikt, hvis det andet ikke kan lade sig gøre).
Dette SQL-udtryk skal ud fra et (eller flere) specificerede nøgleord finde de poster i en tabel som indeholder nøgleordene, og returnere posterne i den rækkefølge, så posterne som indeholder flest nøgleord kommer først.... Jeg er FULDSTÆNDIG blank, har ikke nogen idet om det hvordan udtrykket skal se ud, det eneste der er 100% sikker er at det er EN KOLONNE som skal søges i, og det hedder problem.....

Jeg hader virkeligt at skrive det her, men det passer jo - virker lidt desperat dog..... Det haster !!!?

Derfor 200 point til geniet som kommer med en holdbar løsning....
Avatar billede terry Ekspert
03. oktober 2003 - 16:53 #1
I doubt if you will MUCH help here with the explanation you have given!
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2003 - 09:59 #2
OK....... vi prøver igen (sjovt at få et svar på engelsk, når man skriver på dansk....hehe)

I en tabel "Loesning" findes et felt "problem"....
Alle rækker fra feltet problem, som indeholder et eller flere af ordene "ost", "sko", "vin" "grammofonplade" skal returneres i en sådan rækkefølge at de rækker som indeholder ALLE 4 ord kommer først, så 3 ord (2 ord,1 ord) osv. (Rækker uden forekomster af nogle af ordene, bliver bortkastet.

Var det bedre ?.... eller skal jeg oversætte til engelsk ? fransk, japansk.... hrmmm.....jeg trænger vist til noget søvn *gg*

Håber at du kan hjælpe mig nu Terry :-)
Avatar billede terry Ekspert
04. oktober 2003 - 10:22 #3
søvn! Klokken er 10:15!

I understand danish perfectly so no need to transalte :o)

corholio>Are you saying that in a single field (column) in a record you can actually have four words? Wouldnt it be an idea to normalize your database?
Anyway, if this is the case then I am sorry I cant help you as I would very much doubt I could keep to ANSI SQL!
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2003 - 22:55 #4
Hehehe........ det er nu stadigvæk sjovt at få svar på engelsk....

Hrmmm...prøver lige igen...... feltet problem indeholder en tekst, hvor der skal findes forekomster af nøgleord på (de fire før nævnte ord). Den skal så returnere hele rækken, men den række som indeholder flest af nøgleordene i kolonnen "problem" skal returneres som første post. Databasen er normaliseret til Boyce Codd normalform (er ikke helt sikker på det staves sådan). Det er strengt taget lige meget hvilken SQL form det bliver i, så længe det kan køre på en MS SQL Server 2000......

Håber du fik mere ud af det denne gang........

På forhånd tak :-) Igen :-)
Avatar billede terry Ekspert
07. oktober 2003 - 18:39 #5
Well if I was expecting a field to containt zero, one or more keywords then I would have another table containing these keywords, for the simple reason to simplify what you are having problems with!

"ost sko sko ost vin vin and more ost"
Is this valid?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2003 - 19:25 #6
Jeg lukker nu... har selv løst problemet...

Tak for dit forsøg for at forstå mit forskruede (ikke særligt SQL-velegnede) hovede, Terry :-)
Avatar billede terry Ekspert
12. oktober 2003 - 19:28 #7
can we also see how you solve the problem, that way we can also learn :o)