Avatar billede p_r Nybegynder
01. oktober 2003 - 18:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

pay-back metode

Har fået en opgave der lyder:

En investering har følgende efter-skat betalinger:
periode 0: -50.000,-
periode 1: 20.000,-
periode 2: 25.000,-
periode 3: 15.000,-
periode 4: 10.000,-
kalkulationsrentefoden efter-skat er 11%. Bedøm investeringens fordelagtighed ved anvendelse
af pay-back metoden.

Her skal jeg som der står bruge pay-back metoden (eller tilbagebetalingsmetoden). Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvilken funktion i Excel jeg skal bruge til dette?
Avatar billede mrjohn Nybegynder
01. oktober 2003 - 19:51 #1
Prøv flg. funktion: =B2+NUTIDSVÆRDI(C2;B3;B4;B5;B6), hvor B2 er investeringen, C2 renten og b3:b6 er tilbagebetalingerne.
Avatar billede mrjohn Nybegynder
01. oktober 2003 - 19:54 #2
Alternativt kan renten tilbagediskonteres =($C$2+1)^-"periode", hvor C2 er renten og herefter multipliceres med ydelsen for hver enkelt år.
Avatar billede p_r Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:03 #3
ok -tak..det prøver jeg lige
Avatar billede p_r Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:07 #4
men kan stadig ikke helt finde ud af det -er nemlig ikke vant til at bruge excel..er der ikke en bestemt funktion i excel, hvor man netop bruger "pay-back" metoden og bare indsætter værdien?
Avatar billede mrjohn Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:23 #5
Gå ind under Indsæt, Funktion, Finansiel og vælg funtionen NUTIDSVÆRDI, hvor du bliver bedt om at indsætte, renten og ydelserne (prøv evt. hjælpefuntionen). Resultatet skulle gerne blive 5.863,76. Funktionen er tilbagebetalingsmetoden idet den tilbagediskonterer de enkelte ydelser med renten og perioderne.
Avatar billede p_r Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:33 #6
men er det så ikke bare nutidsværdien jeg får der? Det har jeg nemlig prøvet...men det er måske det samme?
Avatar billede p_r Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:39 #7
så har jeg fundet ud af det...mange tak for hjælpen:)
kan du ikke sige skrive et "svar"?
Avatar billede mrjohn Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:44 #8
OK - Svar :O). Er bare glad for at kunne hjælpe, men du har ret i at den viser nutidsværdien, men det er jo også grundlaget for tilbagebetalingstiden som er 4 år i dette tilfælde.
Avatar billede p_r Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:49 #9
ja -det har du ret i....jeg har ikke haft det så lang tid, så jeg skal lige ind i de forskellige begreber
Avatar billede mrjohn Nybegynder
01. oktober 2003 - 21:00 #10
Ja - Jeg måtte selv tilbage i mine gamle skolebøger :¤)