Avatar billede sobo Nybegynder
30. december 2000 - 16:48 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Ingen AGP-support!?

Når jeg går ind i DirectX diagnostician og vælger fanebladet \"skærm\", står der under DirectX funktioner: AGP-support Ikke tilgængelig.

Det er jeg meget uforstående overfor, idet jeg har aktiveret et punkt i bios der hedder AGP 4x.

Hvorfor er min AGP port ikke aktiveret?

Skærmkortet, der er et WinFast 3D S320 II kort fra Leadtek, sidder i AGP porten, og skærm samt kort virker tilfredsstillende.

:-)

Avatar billede sobo Nybegynder
30. december 2000 - 16:58 #1
Når jeg videre tjekker \"Egenskaber for WinFast 3D S320II Ultra\", står der under placering: PCI-bus 1. Burde der ikke også her stå noget om AGP-bus?

:-)
Avatar billede sobo Nybegynder
30. december 2000 - 17:06 #2
Under \"Advanced Chipset Features\" er der et punkt som hedder \"AGP-4x Mode\", dette har jeg stillet til \"Enabled\"

Er der andet jeg skal gøre for at aktivere AGP-porten?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2000 - 17:17 #3
Mit AGP kort sidder også på PCI-bus 1, enhed 0, funktion 0. Så det er ikke et problem. Har du prøvet at bruge WinCPU ID? Et lille program der kan give info om din processor og AGP bus. Den kan også fortælle om AGPx4 er enabled.
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. december 2000 - 19:07 #4
Der ligger sikkert nogle AGP drivere til dit bundkort - kan ikke lige helt huske hvad de hedder, så danne drivere - men det kan jo sagtens være at det er der problemet ligger
Avatar billede sobo Nybegynder
30. december 2000 - 19:53 #5
Jeg har rodet lidt rundt på AOpens hjemmeside, og fundet en 4in1 driver, der skulle være den nyeste til netop mit bundkort (VIA chipset). Driveren har jeg downloadet men endnu ikke aktiveret idet der står under installationsvejledningen at man skal (eller bør?) slette den gamle driver først.

Hvordan finder jeg denne gamle 4in1 driver og kan maskinen godt fungere indtil jeg har installeret den nye driver?

Avatar billede sobo Nybegynder
30. december 2000 - 20:25 #6
Nu har jeg installeret den nyeste 4-in-1 driver til VIA´s chipsæt....og hurra nu er min AGP port aktiveret! Denne 4-in-1 driver indeholder bl.a. AGP drivere.

Så lidt skal der til for at gøre en uerfaren computer nørd glad her på tærsklen til det nye år....tak for tippet goulduck.

Lige to tillægsspørgsmål. Er det selve grafikkort-performancen, der skulle blive bedre med AGP aktiveret?

Mit mb giver support for op til 4x data på AGP porten, men jeg kan se, at jeg \"kun\" kører med 2x data. Hvorfor mon det?

:-)

Avatar billede goulduck Nybegynder
30. december 2000 - 22:46 #7
Godt du fik aktiveret porten - jeg ved ikke lige hvad det har at sige rent performance-mæssigt.

Nu kender jeg ikke lige dit grafikkort - men det jeg har undersøttter kun 2X - måske gælder det samme for dit kort?

Avatar billede ikarus Nybegynder
01. januar 2001 - 01:49 #8
http://www.charnleys.co.uk
hente den NVmax 1.0.
Den har mange \"tweaks\" som du kan bruge til at optimere din grafik kort, bl.a få den til at køre 4x agp .
Håber det hjælper.
hilsen
Ikarus
Avatar billede ikarus Nybegynder
01. januar 2001 - 01:50 #9
http://www.charnleys.co.uk/nvmax/
sorry.. det er denne url det er talt om.
Avatar billede sobo Nybegynder
01. januar 2001 - 13:51 #10
>ikarus
Hej, og godt nytår til alle jer \"out there in cyberspace\".

Jeg har hentet den anbefalede nvmax-tweak, men savner meget en helpfile, der forklarer en lille smule om, hvad det er man \"piller ved\" når man prøver de forskellige indstillinger.

Har du, ikarus, nogle forslag til hvad jeg skal tweake, udover at stille AGP til 4 x hastighed?

Når jeg stiller nvmax til 4 x AGP, ændrer det ikke på den registrering som H.Odas program \"WCPUID/CPU staus\" angiver under AGP info. Programmet registrerer stadig \"kun\" 2xAGP.

:-)
Avatar billede ikarus Nybegynder
01. januar 2001 - 14:11 #11
Hej og tak og lige måde :)
Ja help file findes ikke .. men hvis du \"right-click\" på de valg muligheder kommer der et pop op som siger meget kort hvad er det den laver .
Du kan også vælge et pre defineret indstilling,
i Settings > Preset > \"ALL out Speed\" eller \"Nice mix\" eller \"Ultimate Quality\"
efter vælger du din grafik kort i \"Selected device\" og så genstarter du din computer.
jeg bruger den på \"Nice Mix\".
Du skal ikke være bang for at den laver ged i din system, da det er kun reg. endringer den laver på indstillinger på din grafik kort.
hvis du ikke har fået den til at køre 4x ednu lyder meget mærklig...du bruger win2k ikke ?
well hvis jeg var dig , så vil jeg fjerne driver til din grafik kort og derefter \"rense\" registrering database for *.nv, nvidia , disp.ini osv...
installere første 4in1 driver fra VIA, hvis det er via chipset dit bundkort har, ellers kan du nok finde et cpu to AGP driver fra bundkorts producents hjemmeside, derefter installere du driver til grafik kort,og derefter laver du tweak med NVmax 1.0....
Jeg bruger også win2k, og hver gang jeg skal installere win2k ( har gjørt det 2 gange siden 98)
laver lige preciss som jeg har skrevet, så virker det.
har fået  8.000 3dmarks 2000 med win2k... er mere end mange med WinME eller win98 har fået .
prøve lige engang til.. hvis det ikke virker.. så finder vi ud af noget andet :ICQ 498711222
hilsen
/Alexandre
Avatar billede sobo Nybegynder
01. januar 2001 - 14:19 #12
På charnleys hjemmeside om nvmax programmet er der et lille program, som tjekker ens \"chipset specifikations\". Når jeg aktiverer programmet, får jeg bl.a. følgende meddelelser:
AGP 2 x support  Yes
AGP 4 x support  Yes

Det ser altså bestemt ud til at mit Via chipsæt er opgraderet til 4 x AGP. Jeg har indstillet mit mb til 4 x AGP support. Nu er der vel kun grafikkortet tilbage?! Men ifølge manualen skulle mit \"WinFast 3D S320II Ultra\" kort fra Leadtek med TNT2 chip understøtte både 2 x AGP og 4 x AGP.

Af andrer oplysninger jeg kunne læse, i den lille test jeg kørte for chipsættet på charnleys hjemmeside, var bl.a. følgende:
AGP-textering in OpenGL  NO
AGP fast writes support  NO

Jeg aner ikke hvad dette betyder, men skulle dette helst være YES?

:-)
sobo
Avatar billede ikarus Nybegynder
01. januar 2001 - 14:30 #13
Fast writes kan du også bruge NVmax .
også i din bios.
Har du installere DirectX 8.0 ?
ved ikke om det hjælper ...
Du i bios skal du vælge [ OPTIMAL ] og ikke [standard] i chipset ( tror jeg nok ) .
det vil sige at optimal kører den 4x AGP og standard kører den 2x agp.
så prøve at tjeck din bios opsætning om du har den til OPTIMAL og ikke standard.
Chip configuration.
der også fast writes.
Avatar billede sobo Nybegynder
02. januar 2001 - 11:02 #14
Jeg fik store problemer. Så store problemer at jeg har geninstalleret Win2000. Nu har jeg opgivet, ihvertfald indtil videre, at få systemet til at køre med 4 x AGP.

Status er følgende (ifl. \"Dr.Hardware 2000\"):
Under chipset: AGP 4 x rate supported  YES
              AGP Enable              YES
              AGP 4 x mode Enable      NO
              AGP 2 x mode Enable    YES

H.Odas WCPUID program giver følgende oplysninger under AGP Info:  APG Operations  ENABLE
      Data transfer rate: Supported 1x 2x 4x
                          Current 2x

Chipset: VIA Apollo KX133 med nyeste 4-in-1 driver.

:-)
sobo
Avatar billede sobo Nybegynder
02. januar 2001 - 12:08 #15
> ikarus
Tak for den vedholdende indsats - desværre fik jeg det aldrig til at virke.

>gouldduck
Tak for tippet så jeg i det mindste fik åbnet for min AGP port.