Avatar billede florint Nybegynder
25. september 2003 - 13:43 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Nu er det altså ikk skægt mere

Hej,
Jeg har fast IP fra TDC, Webstream modem, linksys router og en switch til at dele forbindelsen ud til 6 pc´er i et lille lokalt netværk.Alt fungerer perfekt - indtil....
Så har jeg anskaffet en Zywall 10 som jeg gerne vil have "puttet" imellem, men jeg klarer det ikke - desværre :-(
Har prøvet at læse det igennem jeg har kunnet finde her, og lige meget hjælper det. Jeg kan ikke komme på Internettet.
Har fra TDC fået oplyst en fat IP, og to DNS adresser.

Hvis jeg bruger 192.168.1.1 på min router kan jeg se min IP, Subnet og gateway.
Kan godt konfigurere min zywall. men jeg gør det tilsyneladende ikke rigtigt...for det virker ikke. WAN er "down" og LAN er ok.

Nogen letforståelige forklaringer på en "sikker" måde at få det sat op - inden jeg mister forstanden (helt) :-)

PÅ forhånd tak.
Avatar billede jpv Nybegynder
25. september 2003 - 15:13 #1
PÅ min TDC forbindelse med en faste IP adresse. skal jeg sætte min router op til at modtage en IP adresse. selv om jeg har en fast.
Avatar billede florint Nybegynder
25. september 2003 - 15:33 #2
Hej jvp
Tak for svaret. Min står også til "obtain IP adress automatic"...
Såeeeh....
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2003 - 23:43 #3
Hey

Din FW skal ligge på det rigtige segment.

Ex.:

Din router har LAN adresse 192.168.1.1...

WAN på FW
==========
IP: 192.168.1.254
GW: 192.168.1.1
SUBNET: 255.255.255.0

LAN på FW
===========
IP: 192.168.2.1
SUBNET 255.255.255.0

Dine clienter skal så have 192.168.2.x adresser, og GW skal være 192.168.2.1

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej... det er ved at være længe siden, at jeg har arbejdet med ZyWall... men - er der ikke en wizard?
Avatar billede florint Nybegynder
26. september 2003 - 09:34 #4
Hej newage
Tak for dit svar - det virker helt let og meget overskueligt - takker. Dog har jeg lige et enkelt spørgsmål. Kan pc´erne ikke "nøjes" med at stå til automatisk at "fange" en IP ? eller skal de tastes ind manuelt ?
Der er en wizard, men flere steder her står der at skal bruge den udleverede ip fra tdc, og det er jo den udaftil....det er nok det der har forvirret en smule. Wizarden er meget enkel og ligetil, men den beskæftiger sig med en opsætning uden en router - tror jeg :-) Altså først netforbindelse - så FW - så switc og så pc´er.
Avatar billede jpv Nybegynder
26. september 2003 - 10:32 #5
Har din router  slået DHCP server til?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2003 - 10:37 #6
øhh... jpv, nu ved jeg godt, at en FW også fungerer som LAN-router, men synes lige vi skal holde os til de reele begreber i denne tråd.

Han skal jo ikke slå DHCP til i routeren, det får han ikke noget ud af.

Derimod ville det være en fordel at slå DHCP til i FW'en - altså på 192.168.2.0 segmentet. ;-)
Avatar billede jpv Nybegynder
26. september 2003 - 10:52 #7
Det er jo det jeg mener.
en dhcp service til lan og modtag ip på wan
Avatar billede florint Nybegynder
26. september 2003 - 11:29 #8
Hej,
Jeg er virkelig glad for at der er et par stykker der gider og tage sig tid:-)

Prøv lige og se her - Router LAN IP 192.168.1.1, Sub 255.255.255.0
                            WAN IP 80.xx.xxx.xxx sub 255.255.255.240, GW 80.xx.xxx.xxx
DHCP enabled.

HJÆLP - nu kan jeg ikke komme i forbindelse med FW mere ? ØØøøøøh ? Hvilken betydning vil det have at slå DHCP fra på routeren ?

Og til på FW (når jeg kommer igennem til den ) ?

P.S. Jeg kaster gerne flere point i når vi er "færdige" :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2003 - 11:33 #9
Hey

Du skal IKKE aktivere DHCP i din router.

Følg min vejledning for oven - når du har dette til at virke kan du gå videre til DHCP.

Ellers ser router-indstillingerne OK ud ;-)
Avatar billede florint Nybegynder
26. september 2003 - 13:35 #10
Hej newage,
Tak for alle rådene....men - jeg deaktiverede dhcp i routeren med det resultat at jeg lige pludselig ikke mere kunne komme i kontakt med routeren :-(
Nå - men enden blev at jeg resatte den og kan nu køre igen...:-)

Jeg tror desværre på at jeg er så f....svag at jeg skal "bæres" igennem.

Der er et stort problem - jeg kan IKKE komme i kontakt med FW mere ??? Jeg sætter mig til at se om der er en "reset" knap et eller andet sted i brugsforvirringen !
Jeg forstår fint din tidligere forklaring og jeg ville gerne kunne prøve, men men men - Håber ikke jeg er for besværlig :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2003 - 14:15 #11
Hej igen

grundet til at du ikke kunne komme i kontakt med routeren efter, at du havde deaktiveret DHCP, er muligvis fordi dine clienter er sat op til at trække IP fra routeren :)

Konfigurér routeren til at den har lan-ip: 192.168.1.1
indstil din client til at have ip: 192.168.1.2

FW har muligvis 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 som default lan-IP prøv dig frem...

konfigurér FW til at have wan-ip på routersegmentet 192.168.1.0 fx 192.168.1.254
og lan-ip på dit client-segment 192.168.2.0 fx 192.168.2.1

nu skulle det virke.

hvis du ikke kan komme i kontakt med din FW kan du selvfølgelig resette den.. dette gøres med en lille knap omme bag i, som du kan fange med en blyant eller en nål... knappen holdes inde imens du tænder for FW'en... vent i et par sek. og FW er resettet... dette må også stå et sted i manualen.
Avatar billede florint Nybegynder
26. september 2003 - 17:10 #12
Hej newage,
Tak for besværet...den går bare ikke. Jeg kan simpelthen ikke komme i kontakt med FW mere. Jeg har prøvet at læse manualen, og der er ikke nogen resetknap bag på. Der forsøges at anvise en måde hvorpå man kan hente en fil som skulle kunne resette FW men at få en "bugmode" frem det kan jeg s.. heller ikke.
Den skrottes om et øjeblik......5000,- bobber ud af vinduet :-(

Takker for forsøget.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2003 - 17:30 #13
Hvis det ER en 10'er så ER der en reset-knap omme bag på.. det er et lille hul på størrelse med en knappenål...
Avatar billede florint Nybegynder
26. september 2003 - 18:37 #14
Hej newage,
prøv lige og se på det her billede....
bagsiden af min zywall 10 - skruen yderst til venstre kan ikke skrues ud - sådan umiddelbart og jeg har endnu ikke fundet en forklaring på hvad den er godt for.
http://www.ghplant.dk/images/zywall10.jpg
mvh
Avatar billede jpv Nybegynder
26. september 2003 - 19:35 #15
http://www.zyxel.dk/product/cult3d.php?product_id=84
Her kan du se model 10w den har en reset punket imellem lan og wan
Vis du kan bruge det til noget
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2003 - 19:52 #16
Ahh... jah.. det er sandt... det er kun 10W der har reset-knap :)

Du kan dog tilgå 10'eren via konsol.. med et seriel-kabel, og så via hyperterminal.. så får du en menu a la menuen på ISDN-routere.
Avatar billede florint Nybegynder
26. september 2003 - 20:00 #17
korrekt - 10´eren har IKKE en resetknap jævnfør det link jeg lagde tidligere.

Det med konsollen lyder spændende - det prøver jeg senere - takker !
Avatar billede florint Nybegynder
26. september 2003 - 20:56 #18
Øøøøhhhh...med fare for at lyde som om...? Har fornundet FW med et serielt kabel til min com 1.
Starter hyperterminal og sætter den til at kalde op fra com 1 med autogenkend.
Tilslutter og så har jeg hvid skærm ????
Intet ellers ?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2003 - 23:54 #19
og du tilslutter med 9600 bit?

må ærligt indrømme, at det er år og dag siden jeg sidst har gået denne alternative vej :(
Avatar billede florint Nybegynder
27. september 2003 - 06:11 #20
godmorgen newage...:-) så går det fremad...jeg er inde i menuen.
nu skal jeg bare finde ud af og få den tilbage til default factory settings.
jeg takker mange gange for hjælpen - og spørg mig ikke hvorfor jeg lige pludselig godt kan få menuen frem via hyperterminal !
jeg kontakter firmaet på mandag - der er vist brugt tid nok nu på og lære om zywall...!:-)