Avatar billede jucikumi Nybegynder
20. september 2003 - 17:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Øhhh, hvad skal jeg købe?

Ved godt den har været oppe at vende mange gange før, men er ny i det her, og efter at have studeret indlæggene, er jeg stadig ret usikker på, hvad jeg skal købe.
Er faldet for et Canon A70, som jeg tror kan dække mit behov, og som mange har anbefalet. Har også øje på et Panasonic DMC-LC33 til 2500 kr, som umiddelbart virker som et godt tilbud. Men kameraet skal også været handy og ikke for stort eller klodset.
Er disse så gode nok, eller findes der andre eller bedre alternativer?

Hvad jeg kigger efter (kunne tænke mig):
-en god kvalitet(optik) og gode billeder
-min. 3 mio. pixel
-flest mulig x optisk zoom
-nemt og handy
-kan optage film/lyd
-evt. tage serie-billeder
-evt. med batt+lader
-pris max. 3000 kr (..trælst, men afgørende)

...er alt dette helt galt i byen?? For jeg er jo som sagt ny i det digitale..

Og så lige til sidst:
Hvad er en docking-station?
Ville 128 mb kunne dække et normalt behov?
Hvor meget ekstra er nødvendigt at investere i, efter købet af bare kameraet?
Er der andet, jeg har overset eller glemt at tage i betragtning, så skriv det endelig...alt værdsættes.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
20. september 2003 - 18:08 #1
Jeg tror ikke du får bedre digital kamera end A70 til under 3000 kr. Du kan muligvis hente indtil A80 kommer, som har et dejligt display du kan tage ud og rotere (som der findes i G serien).
A70 opfylder dine behov, og hvis du vil have ekstra zoom har du mulighed for at købe en tele-converter til at sætte på (du kan også købe ekstra vid-vinkel).

Der er ikke meget forskel på panasonics LC33 og A70, men:
-A70 har en makro-grænse på 5 cm  - LC33 er på 10 cm
-A70 bruger billigere memory cards (CFC)
-A70 har mulighed for manual fokus

Men ellers er der ikke den store forskel rent specifications mæssigt. LC33 har godt nok en anelse større billedsensor, men ikke noget du vil kunne se.

ekstra udstyr..
Det er altid en god ide at købe ekstra memory. 128 eller 256 er nok til en opløsning på 3 megapixels. Det kan også være en god ide at købe ekstra batterier (batterier.dk er billige og gode) ... og så selvfølgelig en taske så du ikke får skrammer.
Avatar billede ohmish Nybegynder
20. september 2003 - 18:15 #2
Canon kameraet er helt fint. ellers er der HP/Compaq PhotoSmart 735 Incl. Docking Station som også nogenlunde rammer det du vil ha'.

en docking station er en lille base du har tilsluttet computeren, hvor du så sætter kameraet til at oplade og udveklse data med computeren. samme stil som en trådløs telefon.

128 mb er rigeligt, så længe du ikke vil optage lange filmsekvenser.
jeg har selv 48 mb, og jeg kommer sjældent op på det.
selvfølgelig tager højkvalitets-billeder/film mere ram.
ellers kan du jo senere købe ram-kort. skidesmart.. man skyder løs indtil kortet er tomt, propper det i lommen og putter et nyt i.
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
20. september 2003 - 18:20 #3
ang. dine sidste spørgsmål:

en docking station er det samme som en cradle du bruger til pda'er eller lignende. En holder hvor man overfører billeder fra kamera til pc og omvendt. Måske kan kameraet også lades op fra docking stationen (vel at mærke hvis kameraet anvender specielle genopladelige batterier fx Li-On) :)

Det er lidt ligegyldigt med en docking station synes jeg selv... jeg synes hverken det er pænt eller grimt/smart eller åndssvagt

128mb vil formentlig dække dit behov da du i en max opløsning her kan tage over 100 billeder... Hvis du skal ud at rejse kan du jo købe flere kort de falder i pris :)

Har selv et Casio Exilim Z3 og det er bare rigtig lækkert fordi det er så småt og fordi det alligevel har en 2" skærm og 3.2 mp... desværre er prisen lige i overkante.. ca. 3500 :(

Nå håber du fik yderligere svar på dine spørgsmål :)

/Christian

Avatar billede ohmish Nybegynder
20. september 2003 - 18:21 #4
køb en batterioplader og batterier med så høj ydeevne som muligt.. ellers kan kameraet reagere lidt langsommere end med normale batts. eller allerbedst: køb et kamera med ét stort batteri inkl oplader.
Avatar billede jucikumi Nybegynder
20. september 2003 - 18:41 #5
Cirka hvor stor er prisforskellen på et cf-kort og et sd-kort? Og hvad med lukketiderne...det skal jo helst være det hurtigste jeg vælger. Jeg glemte helt... hvad plejer at følge med i købet af kamera?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
20. september 2003 - 18:51 #6
Prisforskellen er ikke ret meget på de små kort, men til gengæld er det muligt at købe store CF cards, hvorimod MMC ikke er så langt fremme i udvikling.

Lukketiden får du ikke bedre på et kamera til under 3000 (næsten ens på A70 og panasonics). Der er selvfølgelig forskel stor forskel på den og så et (D)SLR, men det er også nogle helt andre prisklasser.

Der plejer at følge med: kabel, drivere og software, kameraet, evt. batterier (kommer an på om kameraet bruger almindelig batterier), lille strop og hukommelseskort.

Køb A70 :o)
Avatar billede jucikumi Nybegynder
21. september 2003 - 10:16 #7
Tak så meget!
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
21. september 2003 - 10:17 #8
Det var så lidt ;)