Avatar billede bamze82 Nybegynder
16. september 2003 - 12:41 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Windows XP fejl

Hjæææælp...

Når jeg genstarter min pc for jeg denne fejl, Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler : Windows-rod\System32\ntoskrnl.exe.
Avatar billede c-holst Novice
16. september 2003 - 12:45 #1
kan du komme ind i windows kan du prøve dette

prøv at gå i Start/Kør og skriv sfc /scannow, sæt CD i drevet og tryk på Enter, efter en lille halv time er manglende eller korrupte systemfiler udskiftet.

kan du komme ind i fejlsikret tilstand?

har du opgraderet OS eller noget hardware?
Avatar billede bamze82 Nybegynder
16. september 2003 - 12:46 #2
ups glemte lige at skrive, nogle der kan fortælle hvad jeg kan gøre? mere så jeg slipper for en stor ominstallering. for fejlen kommer vær gang den rebooter. eller har været slukket.
Avatar billede bamze82 Nybegynder
16. september 2003 - 12:47 #3
kan godt komme ind i windows en gang imellem, og intet nyt hardware osv. bare lige pluselig kommet... prøver lige det med cden
Avatar billede c-holst Novice
16. september 2003 - 12:47 #4
Avatar billede dk_akj Nybegynder
16. september 2003 - 12:48 #5
boot på din XP cd og vælg "reparer XP installation".

//akj
Avatar billede c-holst Novice
16. september 2003 - 12:49 #6
prøv det første jeg foreslog, og ellers må du kigge lidt i de to sidste links jeg har lagt til dig. tror også der er hjælp at hente der.
kommer du med en melding senere
Avatar billede cyberspace Nybegynder
16. september 2003 - 12:49 #7
UPS!!!!!  ntoskrnl.exe er den aller vigtigste fil.
Der er mig bekendt ikke andet at gøre end at geninstallere styresystemet, men du kan nøjes med at køre en rep af styresystem. Du skal gøre følgende: Boot op på Winxp- Første gang du kan vælge mellem rep og ny install skal du vælge ny intall. herefter kommer den og spørger dig igen om det samme, her skal du vælge rep. - Det skulle kunne løse dit problem uden at slette genveje m.m.
Avatar billede c-holst Novice
16. september 2003 - 12:50 #8
repair klarer du sådan her

prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede ldrada Nybegynder
16. september 2003 - 12:53 #9
har du leget med boot screens?
Avatar billede ldrada Nybegynder
16. september 2003 - 12:55 #10
ntoskrnl.exe er ikke den vigtigeste fil, den står bl. a. for det Windows XP logo med statusbar der vises når du booter Windows XP
Avatar billede bamze82 Nybegynder
16. september 2003 - 12:56 #11
nejda... men prøver lige de forskelleige svar og vender tilbage sener.. Takker mange gange ind til vider for det hurtige respons på mit problem.
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
16. september 2003 - 12:58 #12
SYMPTOMS
When you attempt to start Windows XP, you may receive one of the following error messages:

Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem.

Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware.

Please check the Windows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information.
-or-

Windows NT could not start because the following file is missing or corrupt:

Winnt_root\System32\Ntoskrnl.exe

Please re-install a copy of the above file.
-or-

Winnt_root\System32\Hal.dll missing or corrupt:

Please re-install a copy of the above file.
Additionally, you may experience one or more of the following behaviors:
If you start the computer to the Recovery Console, a command prompt may appear with no option to log on to the Windows installation.
If you try to access the Windows folder, you may receive the following error message:

Access denied.
If you try to perform a Repair operation from the Windows XP CD-ROM, the Windows installation is not detected and you cannot repair Windows.
CAUSE
This behavior can occur if any or some of the following conditions are true:
The Default value in the [Boot Loader] section of the Boot.ini file is missing or invalid.
Windows XP is not installed in the location specified in the Boot.ini file.
The Ntoskrnl.exe file is missing or damaged.
The partition path in the Boot.ini file is not set correctly.
General hardware failure.
RESOLUTION
To resolve this issue, use either of the following methods.
Method 1
Edit the Boot.ini file to restore or correct the Default entry and to ensure that the other entries in the [Operating Systems] section of the Boot.ini file point to the appropriate directories.

For additional information about how to edit the Boot.ini file, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
289022 HOW TO: Edit the Boot.ini File in Windows XP

Method 2
Use the Bootcfg utility in the Recovery Console to correct the Boot.ini file:
Use the Windows XP CD-ROM to start your computer.
When you receive the message to press R to repair Windows by using the Recovery Console, press the R key.
Select the Windows installation that you want, and then type the administrator password when prompted.
Type bootcfg /rebuild, and then press ENTER.
When the Windows installation is located, the following instructions are displayed:
Add installation to boot list? (Yes/No/All)
[Type Y in response to this message.]

Enter Load Identifier:
[This is the name of the operating system. Type Windows XP Professional or Windows XP Home Edition.]

Enter OS Load options:
[Leave this field blank, and then press ENTER].

After you perform the preceding steps, restart the computer, and then select the first item on the boot menu. This should allow Windows XP to start normally.

After Windows XP has successfully loaded, the Boot.ini can be modified to remove the incorrect entry.
For additional information about how to edit the Boot.ini file, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
289022 HOW TO: Edit the Boot.ini File in Windows XP

Method 3
Start the computer by using your Windows XP CD-ROM. Press any key to boot from the CD.
After the setup files are finished loading press R to repair using Recovery Console.
When you are in the recovery console, select the installation to log on to (usually number 1), and then press ENTER.
Login to the Administrator account by typing the password for this account, and then press ENTER.
At the recovery console command prompt, type the following command, and then press ENTER:

For Uni-Processor systems:
expand cd-rom:\i386\ntoskrnl.ex_ drive:\Windows\system32

For Multi-Processor systems:
expand cd-rom:\i386\ntkrnlmp.ex_ drive:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

Cd-rom is the drive letter of your CD-ROM drive, and drive is the drive letter of the hard disk on which windows is installed.
If you receive a prompt to overwrite the file, press Y.
Type exit, and press ENTER at the command prompt.
Method 4
Start the computer by using the Recovery Console, and then run theCHKDSK /rcommand.

Note You do not have to include the /p switch in the Chkdsk command-line because the the /rswitch causes the Chkdsk utility to locate bad sectors and recover readable information. This command implies the /p switch..
MORE INFORMATION
If the Default value in the [Boot Loader] section of the Boot.ini file is missing, Windows XP displays a new entry, Windows (default), on the OS Loader (boot loader) menu, and then defaults to the new entry. The Windows (default) entry points to the following path to load Windows XP:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
Avatar billede rigtigmmk Nybegynder
16. september 2003 - 13:00 #13
jeg vil anbefalt den metode:
Use the Windows XP CD-ROM to start your computer.
When you receive the message to press R to repair Windows by using the Recovery Console, press the R key.
Select the Windows installation that you want, and then type the administrator password when prompted.
Type bootcfg /rebuild, and then press ENTER.
When the Windows installation is located, the following instructions are displayed:
Add installation to boot list? (Yes/No/All)
[Type Y in response to this message.]

Enter Load Identifier:
[This is the name of the operating system. Type Windows XP Professional or Windows XP Home Edition.]

ellers må du prøve en af de andre som bexkrevet.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314477
Avatar billede hcma Novice
16. september 2003 - 13:00 #14
Denne fil "undo_quimode.txt" forsvinder dog ,når man vælger at lægge sp1/sp1a ind på en XP-basseret maskine, så fejlen er rettet på de maskiner, der har fået lagt sp1/sp1a ind. Så led ikke fortvivlet og forgæves efter filen.

Der er iøvrigt en komplet vejledning her:  http://www.hcma.dk/formattering.htm
(minder meget om c-holst's, men der står en del mere)
Avatar billede cp1 Nybegynder
16. september 2003 - 18:25 #15
ntoskrnl.exe ligger på windows xp cd'en i I386\DRIVER.CAB
så du har muligheden at pakke den ud derfra og så lægge den ind hvor den høre hjemme :))(har selv gjort det og det virkede fint)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2003 - 21:28 #16
Vil bare sige at rigtigmmk har fat i det rigtige :)
Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. september 2003 - 13:41 #17
hmm jeg har nu prøvet faktisk alle løsningerne.. men den melder stadig den samme fejl.. Så jeg laver en Clean Install nu... såå aner sq ikke lige hvad jeg skal gøre med de point jeg har angivet til dette indlæg.
Avatar billede c-holst Novice
26. september 2003 - 14:42 #18
dem har du jo tidligere delt ud, som en accept af, at problemet var løst. det er som regel i orden at vente med at dele ud, til man er sikker på, at man har løst sit problem. fx kan man lave en kommentar om, at man lige skal have afprøvet dit eller dat, og vender tilbage snarest.

carsten