Avatar billede slobo Nybegynder
15. september 2003 - 23:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Min pc gik i sort

Min pc har kørt fint. Ingen mystiske problemer. I dag, da jeg tændte for den, var den død. Skærmen var sort (modtog intet signal), og maskinen bootede ikke op, kunne jeg høre. Ingen bip-lyde, der indikerer dårlige ram, syg bios eller lign. Jeg har tændt og slukket flere gange, hevet stikket ud af skærm, tjekket kabler osv. Intet! Er der en virus i omløb, der gør ´sådan noget ved pc-erne?
Avatar billede c-holst Novice
15. september 2003 - 23:38 #1
kunne lyde som om din strømforsyning er afgået ved døden, kunne du komme til at måle om den leverer noget strøm
Avatar billede c-holst Novice
15. september 2003 - 23:39 #2
er der noget der lyser på fronten, ingen ting der summer eller noget som helst
Avatar billede slobo Nybegynder
15. september 2003 - 23:42 #3
Diskene kører, men booter ikke op. Masser af støj på kølerne. Tror ikke det er strømmen. Men har da en gammel strømforsyning jeg kan teste med i weekenden.
Avatar billede c-holst Novice
15. september 2003 - 23:48 #4
det er nok ikke nødvendigt, for det lyder jo til, at der er strøm. pil kabinetet af, og pil ram grafikkort og andre kort ud, og sæt dem i igen med en fast hånd. vrik blidt med alt hvad du kan komme til at pille ved. prøv med en ramklods af gangen.
Avatar billede c-holst Novice
15. september 2003 - 23:50 #5
har du et andet grafikkort så i med det.
Avatar billede slobo Nybegynder
16. september 2003 - 00:18 #6
Ok, jeg prver i morgen (eller der omkring). Skal nok vende tilbage til dig.
Godnat.
Avatar billede fbhzone Nybegynder
16. september 2003 - 00:43 #7
Nogen gange kan det af en eller anden underlig grund hjælpe at tage strømstikket ud af bundkortet og sætte det i igen..
Avatar billede alfred2 Nybegynder
16. september 2003 - 10:20 #8
Prøv at starte op kun med AGP, CPU, og ram
Hvis den starter så prøv at sætte dine andre kort til et ad gangen.
Jeg havde et defekt modemkort som lavede det samme.

Hvis den stadig ikke starter op kan du jo prøver at resette bios, ved at fjerne batteriet på bundkortet i 15-20 sek. eller ved at flytte clrcmos jumperen. Da jeg gjorde det fik jeg respons fra kabinet-højtaleren.

Hvis du er uheldig (hvad jeg håber du ikke er) kan dit bundkort eller cpu være strøget sig en tur.

Hvilket bundkort har du ?
Avatar billede slobo Nybegynder
16. september 2003 - 20:55 #9
Har prøvet det hele. Intet virker. Er der bare ét godt forslag mere, inden jeg begraver amd-dyret?
Avatar billede slobo Nybegynder
16. september 2003 - 21:10 #10
Jeg er lidt optaget af de her med strømforsyningen. Kan den gå i stykker på den måde, at den ikker har power nok til aat sparke skærmen igang, og ikke kan boote diskene "ordentlig2 op? Hvordan måler jeg på sådan en?
Avatar billede alfred2 Nybegynder
17. september 2003 - 12:59 #11
Uff, det ved jeg at Retaxes har besvaret nogle gange.
Men hvis det kan være dig til hjælp kan jeg kort skitse op hvad jeg selv oplevede, da jeg havde nøjagtigt samme problem.
(jeg købte nemlig en ny CPU fuldstændig unødvendigt)

Jeg tror nemlig ikke det er din strømforsyning, hvis du har startet op uden de andre kort og HD burde den gi strøm nok.

Jeg skiftede alle kabler - uden resultat
Jeg skiftede Strømbørge - uden resultat
Jeg skiftede CPU - uden resultat
Min fejl var at et lynnedslag havde gået gennem modemet, og havde futtet det og bundkortet af.

Den er en l....fejl du har da den kan ha flere årsager.
(CPU, Bundkort, AGP, Ram, PCI-kort kan alle være årsagen)

Har du adgang til en anden maskine du kan prøve delene i?
Har dit bundkort POST-report? (asus-kort har det)
Du havde prøvet at starte op uden ram ?
Avatar billede alfred2 Nybegynder
17. september 2003 - 17:43 #12
...hvis du har det og den stadig ikke funker, og du har prøvet dit AGP kort i en anden maskine, kan vi jo udelukke ram, pci/AGP kort.

Forslag:
Prøv at skifte kabler
Prøv at sætte din strømbørge til en anden maskine
Prøv din CPU i en anden maskine
(Det satans ved det er jo at man lige skal have en maskine at prøve det på.)

...men hvis det virker er det jo højst sandsynligt bundkortet.

Du kan jo evt. prøve at tage det ud af kabinettet, lægge det på en antistat pose, starte op med CPU, AGP og RAM (husk speaker stikket til bundkort)
Det kunne jo være det ramte kabinettet et sted.

***Happy hunting***
Avatar billede slobo Nybegynder
18. september 2003 - 16:57 #13
Mystisk: Det gamle grafikort virker heller ikke i den anden computer. Et andet, gammelt grafikkort virker i en anden computer, men ikke i den syge computer. Begge strømforsyninger kan starter den anden computer op. Konlusion: grafikkortet er færdigt, strømforsyningen virker, der er mere galt med den første, end blot et dødt grafikkort. Dvs. sygt bundkort eller cpu.
Avatar billede alfred2 Nybegynder
18. september 2003 - 19:32 #14
Tjaa, der kan jo selvfølgelig ha været en overgang eller noget, der har futtet AGP og MoBo af, men det er sgu mærkeligt alligevel.
Er du 100 på at det gamle AGP, skulle kunne virke i den anden mask...jeg mener laver den mask så den samme fejl?
Anyway, så tror jeg ikke din CPU fejler noget. Passer den ikke i den anden mask. ?

Men okay Mobo er jo heldigvis ikke den største udgift.
Avatar billede slobo Nybegynder
22. september 2003 - 17:55 #15
Købt nyt bundkort, cpu og ram. AGP porten er gået. Tak for hjælpen.