Avatar billede delbanco Nybegynder
23. december 2000 - 16:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bluetooth

Er der nogen der ved hvorfor man valgte navnet Bluetooth ?
Avatar billede prodic Mester
23. december 2000 - 16:44 #1
Why was the wireless technology named \"Bluetooth\"?
The heart of the Bluetooth brand identity is the name, which refers to the Danish king Harald Blåtand (Bluetooth) who unified Denmark and Norway. In the beginning of the Bluetooth wireless technology era, it was aimed at unifying the telecom and computing industries. Since then, the Bluetooth wireless technology has grown to influence pretty much all areas where cable replacement is needed. It is estimated that by 2005 the Bluetooth wireless technology will be a built-in feature in more than 670 million products (according to market researchers Cahners In-Stat Group). The Bluetooth name is a trademark, and as such its spelling cannot be changed. It is always to be used in English; it must not be translated into other languages.

http://www.bluetooth.com/bluetoothguide/faq/8.asp - derfor
Avatar billede prodic Mester
23. december 2000 - 16:47 #2
Så det hænger vel sammen med at Harald foregnede DK og Norge. Med vægt på forenede.
Avatar billede bdb Nybegynder
23. december 2000 - 16:51 #3
www.it-leksikon.dk skriver:

Den nye Bluetooth standard er opkaldt efter den berømte danske konge Harald Blåtand, der levede fra 908 til 987. Harald, søn af Gorm den Gamle og dronning Thyra, var en ægte viking, der synes, at det var helt i orden at plyndre for at skaffe sig rigdom og gods på togter til udlandet.
Som andre vikinger drømte Harald også om at få en ærefuld død med våben i hånd. Det ville give ham et evigt liv i Valhalla, hvor han kunne fordrive tiden med krigslege og overdådige fester. Harald fik sin vikingedød, da han blev ramt af en pil i en magtkamp med sin søn Svend Tveskæg.
Inden da havde Harald Blåtand indført kristendommen i 960. Ved samme lejlighed rejste han denne berømte runesten med indskriften: \"Kong Harald Blåtand rejste denne sten som minde for sin far Gorm sin mor Thyre. Harald erobrede hele Danmark og Norge og gjorde danskerne kristne.\"
Da Harald Blåtand red på magtens tinder, forenede han Danmark, Norge og Sverige i ét stort rige. Denne heldige samling af forskellige enheder gav Ericsson inspiration til at kalde sin nye fælles standard Bluetooth.
Men der ligger endnu mere i navnet: Blå er samtidig logofarve for Ericsson, IBM, Nokia og Intel, der er de store drivkræfter bag Bluetooth.
Endelig drejer hele Bluetooth sig om en ganske lille radiochip - på størrelse med kong Haralds berømte lille blå tand.

Avatar billede theprofessor Nybegynder
03. januar 2003 - 17:08 #4
Harold Bluetooth was historical, the chip is actually blue!! Since it was a
Nordic project, they chose a nordic king