Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 13:49 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

IP adresser?

Hejsa!

Jeg har min egen server stående ved siden af mig!
Jeg kan desværre kun lave http:// requests på den! Intet andet!

Jeg har kæmpet med at få en mail server op at stå, men det lader ikke til at de porte der skal bruges dertil er åbne!

Så jeg fik ringet til TDC og de sagde jeg skulle tildele min mail server IP adr. 192.168.1.2 og ikke 192.168.1.3 hvor min interne webserver kører?

Hvordan får jeg plogget 192.168.1.2 ind i mail serveren når jeg kun har 192.168.1.3 til rådighed..! Jeg fatter ikke en skid af det!
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 13:50 #1
windows ?

under tcp/ip configuration kan du under advanced give din maskine en extra ip adresse.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 14:24 #2
Tdc's routere er præ-konfigureret til at forwarde mail til 192.168.1.2, http til 192.168.1.3 og ftp til 192.168.1.4.
( jeg kan ikke huske hvad der ligger på 192.168.1.5, muligvis snmp, men jeg er ikke sikker )
Hvis du har windows, så følg loadet's råd og sæt den ekstra ipaddresse ind.
Hvis ikke så fortæl hvilket styresystem du har.
Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 14:33 #3
Det er en win2kserver.
Det med at oprette en ny ip hjalp mig ikke meget, jeg kan stadig ikke sende/modtage mails via min server?
Har i forstand på dette?
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 14:35 #4
så er det mailserveren der ikke er sat ordenligt op og ikke et ip problem
jeg ved desværre intet om mailservere på windows.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. september 2003 - 14:36 #5
Heller ikke her desværre :(
Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 14:37 #6
Jeg kan godt fx. godt se min webmail intern, men hvis jeg skriver mail.domæne.dk, så får jeg en "canno find server". Min DNS er oprettet (MX record som peger på mail.domæne.dk), men det hjælper intet!
Kan det have noget med mail serverens opsætning at gøre?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
03. september 2003 - 15:47 #7
TDC har lukket for al mail direkte ind til dig (port 25). Du skal derfor sætte TDCs mailrelay ind i din DNS med et højere MX end din egen. Ring til TDC support, de kan forklare det.
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 16:29 #8
den konfiguration ligner pro@ccess adsl og så er der ikke lukket for noget.
Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 16:35 #9
Der er lukket for port 110, jeg har spurgt dem! Røvhuller!
Jeg tænkte på om man ikke kunne konfigurer den skide router selv?
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 16:37 #10
derfor burde du da stadig kunne sende modtage mail .. det foregår jo på port 25

og du kan stadig sætte pop3 op og bruge internt i dit netværk
Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 16:42 #11
Jeg kan sende mails (via tdc mail.tele.dk) men ikke modtage (port 110 som er lukket)! 110 er lukket land!
Kan jeg få den åbnet på andenvis?
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 16:46 #12
øhh .. sagde du ikke du kørte din egen mailserver ?
for du modtager også igennem port 25

port 110 er pop3 .. og hvis du kørte din egen mailserver som stod inde i dit netværk så har routeren ingen betydning da du kan køre uden om den.

hvis du har pro@ccess kan du få lavet en ændring i din router for 995 kr pr gang.
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 18:14 #13
Til at starte med så har TDC lavet blokering på port 25 på deres net. du skal således lave 2 mx records

Den ene skal være til din mailserver (præference 10)
den anden skal være denne backup-mx.post.tele.dk (præference 20)
Dette skal gøre i din dns.

Derudover skal du give din computer fælgende ip-adresser

192.168.1.2 (mailserver)
192.168.1.3 (webserver)
192.168.1.4 (ftpserver)
192.168.1.5 (er reserveret til fremtidigen formål)

og dine programmer skal lytte på de forskellige porte. så kan du have din egenmailserve til både modtage og sende post.

men du vil ikke kunne gøre således at du beder en anden computer at bruge pop3 til at hente post hos dig (fra nettet), ikke uden du får tdc tilat åbne den port for dig, eller du køber en router selv.
Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 18:17 #14
Det var det svar jeg ledte efter...!!!
Tak for det!
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 18:21 #15
det er ikke alle typer adsl hvor de har lukket port 25
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 18:29 #16
loadet ->hvis det er hos TDC så er der lukket på port 25 på ALLE forbindelser som private køber incl pro@ccess (ihvertfald den erhversforbindelse jeg har).

daniel -> hvem skal ligge et svar og have point
Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 18:31 #17
Det skal du!
Kom igang!
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 18:32 #18
jeg har pro@ccess og her er min config
http://proaccess.jth.net/stdconf57112001.txt

og her er den som den vist er nu
http://proaccess.jth.net/stdconf5781.txt
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 18:33 #19
gør jeg så
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 18:33 #20
og jeg har ikke betalt dem for at åbne noget så det lyder mig lidt mærkligt at de gør forskel på pro@ccess kunder.
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 18:36 #21
loadet -> tror vi snakker forbi hinanden! de har lukket for port 25 det er derfor man skalhave deres mx ind som backupserver, og det eneste den gør er at sende den vidre til ens egenserver.

men jeg køre med pro@ccess også men der skulle det sættes op som jeg skrv lidt længere oppe! (køre dog med egenrouter så jeg kunne vælge hvilke ip-adresser jeg ville)
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 18:40 #22
umm så forstår jeg dig måske ikke .. jeg kører egen mailserver smtp/imap/pop3
og har aldrig benyttet mig af noget af tdc's mx.
alt foregår direkte til min port 25
Avatar billede danielfrost Nybegynder
03. september 2003 - 18:42 #23
Hvilken mailserver kører du med?
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 18:44 #24
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 18:46 #25
mener qmail toaster
som er en mail server pakke/guide der instalerer alt hvad du kan få brug for i en webserver...
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 18:47 #26
loadet -> humm ja så lyder det mystisk! for så gør de jo forskel! for jeg skal bruge backup mx! det har jeg ihvertfald skulle gør i det år jeg har haft denne forbindelse! men det ser "ud" som om det forgå direkte på min port 25
Avatar billede kenp Novice
03. september 2003 - 18:48 #27
jeg bruger argosoft mailserver har også prøvet mailenable, men den sidste var den bedste man manglede webmail i den. (begge kørte på en win2k)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
04. september 2003 - 08:41 #28
Fordelene ved dette system, og der er faktisk store fordele, er :
1: Man slipper for at en eller anden spade udefra anvender ens SMTP server til at dumpe 1/2 million spam-mails ud i verden.
2: Man har en gratis backupfunktion af sin mail-server, TDC obevarer nemlig ens email i en periode hvis ens egen mailserver skulle gå ned.
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. september 2003 - 09:48 #29
1. sker jo kun hvis du ikke har forstand på hvad du laver og sætter den forkert op.
2. er egentligt ret nice .. jeg må lige kigge på om jeg også kan bruge den ;)
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. september 2003 - 09:52 #30
Det kan sagtens ændre konfigurationen i routeren selv. Søg på google og så finder du svaret. Der er en dansk artikel om, hvordan man gør. Det er i strid med TDC's regler, men 995,- for at få lavet en portforwarding er direkte sjofelt.

Jeg har gjort det 1 gang, og det var faktisk kun fordi TDC meddelte at det tog 6 uger at få lavet ændringen, og det kunne jeg altså ikke leve med.
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. september 2003 - 11:42 #31
det er faktisk også i strid med ekspertens regler så .. og derfor burde du ikke sidde og sige sådan noget.

og jeg har en ven der lavede samme nummer og da han så skulle opgradere hans forbindelse så de det og han kom til at betale for routeren.