Avatar billede kc230877 Nybegynder
03. september 2003 - 11:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gem oplysning fra webside sålænge brugeren er på hjemmesiden

Hej

Jeg arbejder i øjeblikket på en ny hjemmeside for vores virksomhed og er løbet ind i et problem.

Løsningen er impl. i Lotus Notes og skal optræde i flere sprog. Problemet er at jeg gerne vil kunne registrere hvilket sprog brugeren har valgt og derefter kunne bruge oplysningen så længe brugeren klikker rundt på hjemmesiden.

Der ud over vil jeg kun have én notes-database, da det er lettere at vedligeholde.

Hvordan løser jeg problemet?
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
03. september 2003 - 11:49 #1
Hvis du skal lave en helt ny database,vil jeg foreslå, at du kikker på en billig købe-løsning, da du kommer _meget_ hurtigere i mål.
Se på --> http://www.weebizz.dk/
Det er et CMS bygget i Lotus Notes.

Hvad angår sprog og gemme info om sprog, ville jeg gemme en cookie på brugerens maskine, med disse info.
Avatar billede roenving Novice
03. september 2003 - 12:44 #2
-- cookies er ikke en option ?-)
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
03. september 2003 - 12:55 #3
Hmmm, så skal du identificere brugeren på enten
1) ip-nr, som trackes til bestemt land = uoverskueligt og besværligt
2) genkende brugeren på den browser indent, som altid sendes til serveren og gemme et notes dokument med indstillinger = ikke understøttet af alle browsere
3) kræve at brugeren er oprettet i systemet og skal logge sig ind = besværligt for brugeren

Altså er der ingen særligt gode løsninger, som jeg lige ser det.
Men der kan selvfølgelig være en mulighed, som jeg ikke lige kender på stående fod....
Avatar billede kc230877 Nybegynder
03. september 2003 - 13:16 #4
Er der ikke en eller anden form for session man kan få fat i? Ligesom i ASP.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
03. september 2003 - 15:54 #5
--> Lars, vær opmærksom på at registreringen kun skal gælde så længe brugeren er på sitet: "... hvilket sprog brugeren har valgt og derefter kunne bruge oplysningen SÅ LÆNGE brugeren klikker rundt på hjemmesiden."

Så hvad med at indsætte sprogkoden i url'en, ex.
www.firma.dk/start.nsf/0/ad23128b32ad23128b32?opendocument&UK

Sprogparameteren (her UK) får du let fat i via querystring feltet

Endelig understøtter Domino jo også flersprogede applikationer, http://www-10.lotus.com/ldd/today.nsf/a2535b4ba6b4d13f85256c59006bd67d/8df2ca8be270b78985256d4e005e895b?OpenDocument - men mon ikke det bliver lidt langhåret til dit behov.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
03. september 2003 - 23:30 #6
Lytter lige - og mener at pr0gm4n viser vejen...
Avatar billede roenving Novice
03. september 2003 - 23:59 #7
Hov ...

jeg spurgte om cookies ikke var en option -- hvilket den i en del business-applications ikke vil være, da de så vil være alt for afhængige tilfældige bruger-/(dumme)-administrator-indstillinger ...

-- skal selvfølgelig ikke forveksles med kcs behov !-)

-- og mmmtm du behøver ikke at lægge en kommentar for at følge med -- en kommentar uden tekst vil også give dig opdateringsmails hvis du husker at checke fluebenet i E-Mail tv. for indtsatningsboksen ...
Avatar billede kc230877 Nybegynder
05. september 2003 - 14:06 #8
-> pr0gm4a

Tak for svaret. Jeg vil bruge løsningen med parametre i URL'en.