Avatar billede xduggy Nybegynder
27. august 2003 - 15:29 Der er 22 kommentarer og
6 løsninger

mp3´er på min hjemmeside?

Hej eksperter,
jeg vil gerne vide om det generelt er lovligt at ligge mp3´er ud på ens egen side - til eget brug, hvis man har den originale cd eller en kopi af en, som var lånt af en ven eller lign. må man dette??
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 15:31 #1
Det er det ikke.
Avatar billede far_mand Nybegynder
27. august 2003 - 15:32 #2
Nix det er ulovligt vis det er til downloading, men lovlig vis det bare er til af spilning på siden..
Avatar billede far_mand Nybegynder
27. august 2003 - 15:32 #3
af spilning = afspilning ;)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
27. august 2003 - 15:33 #4
afspilning er da også ulovligt!!
Avatar billede tblaster Nybegynder
27. august 2003 - 15:33 #5
Såvidt jeg ved så må du ikke gøre dine sange tilgængelig for andre. Hvis du beskytter siden med et sikkert loginsystem skulle der ikke være noget galt i det, vel og mærke så længe du selv har orginal cd'en!
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 15:33 #6
far_mand> Det er under ingen omstændigheder tilladt!
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 15:34 #7
.
Avatar billede tblaster Nybegynder
27. august 2003 - 15:34 #8
Ups ... det var et svar!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. august 2003 - 15:35 #9
som popsy siger er det ikke tilladt, det er jo i princippet en kopi af kopien, når den afspilles, und das ist verboten...
Avatar billede therevelation Nybegynder
27. august 2003 - 15:38 #10
lidt af en gentagelse men så er det da slået fast, hvis du selv har original cd'en må du kopiere så tosset du vil så længe det kun er til dig selv, men hvis du ligger musikken på en offentlig side er det jo tilgængeligt for andre....nix bix ikke tilladt :D
Avatar billede therevelation Nybegynder
27. august 2003 - 15:38 #11
.
Avatar billede xduggy Nybegynder
27. august 2003 - 15:55 #12
ok, men hvis jeg laver et login-system må jeg så gerne?
Avatar billede therevelation Nybegynder
27. august 2003 - 15:58 #13
Ja, hvis det kun er dig der bruger siden....men hvad er formålet med det....hvis du lader andre logge ind på siden er det stadig ulovligt....
Avatar billede xduggy Nybegynder
27. august 2003 - 16:03 #14
jo det er fordi at på min skole må vi bruge computerne så meget vi lyster og der er fri net-adgang, også behøver jeg ikke at tage min cd´er med hver dag. :D ---- Men er der nogen der er 100% sikker på at det er lovligt at ligge musik ud hvis adgangen til musikken er udelukket fra offentligheden, og kun  kan "bruges" af mig??
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 16:06 #15
Du kan sandsynligvis ikke lave en løsning hvor det kun kan bruges af dig, en sikker login løsning er meget kompliceret. Du risikerer dermed at f.eks google finder dine musikstykker, og lægger dem ud på nettet.
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 16:09 #16
Samtidig er der jo problematikken med at du rent faktisk downloader musikken til hver enkelt pc du anvender på den måde, og såfremt du ikke aktivt fjerner dem igen er det jo også ulovligt. Køb dig en mp3 afspiller i stedet for.
Avatar billede xduggy Nybegynder
27. august 2003 - 16:11 #17
jeg tænkte på at lave et i ASP, det skulle vidst være okay sikkert, eller hva?  ----  jeg vil bare gerne vide om det er tilladt at lægge det på nettet (med login osv. eller andre dimse-dutter-ting)eller hvad?  hvis der ikke er nogle der er 100% sikker på om man må er der så ikke en venlig sjæl som måske kunne hjælpe mig med at find en side hvor alt sådan noget her står beskrevet??
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
27. august 2003 - 16:13 #18
det må du IKKE!!
søg på google efter ophavsret
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 16:14 #19
Såfremt du 100% sikkert kan sikre at andre ikke kan få adgang til dine filer, er der intet lovmæssigt som afskærer dig fra at gøre det http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. august 2003 - 16:16 #20
Men ens EGNE hjemmelavede musik må man (da) gerne offentliggøre...
Hermed lidt reklame for min søn's musik (?):
www.freakstyler.frac.dk
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
27. august 2003 - 16:16 #21
så er spørgsmålet så om coda ikke kommer efter dig, når den næste blasterorm laver hul til din server *G*
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 16:17 #22
Netop det jeg mener hansen, det er umuligt at sikre at det kun er en selv der har adgang.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. august 2003 - 16:18 #23
Avatar billede xduggy Nybegynder
27. august 2003 - 16:27 #24
jeg vil altså gerne være 100% sikker angående det her så undskyld min uvidenhed (eller min forståelse), men må man godt gøre det?? hvis man laver en login.?? popsy>> jeg kan ikke find noget om mit spørgsmål på den side, ligeledes med coda-siden :( der står ikke specifikt noget om mit "problem" :(
er der nogle der kan garanterer at det er lovligt hvis man laver en login. eller er det bare ulovligt??    for man kan da ikke lave en regl hvorpå man siger: du må gerne ligge musik ud på din side med en login, men du skal være 100% sikker på at ingen kan komme ind. --- jeg mener det kan man da under ingen omstændigheder være sikker på. :(
Avatar billede popsy Novice
27. august 2003 - 16:45 #25
xduggy> Det spørgsmål er umuligt at besvare, uden at kende din løsning. Men min egen mening er.: Lad være, du kan ikke gøre det sikkert nok!

Med hensyn til mit link, så mener jeg det ville være det samme som at bruge en mp3 afspiller, og derfor ville følge reglerne for dette. Der er dog stadig problemstillingen med at du downloader musikken til enhver pc du bruger.
Avatar billede xduggy Nybegynder
27. august 2003 - 16:47 #26
okay, jeg lader spørgsmålet ligge lidt endnu, og giver derefter nogle points.
Avatar billede kencut Nybegynder
05. september 2003 - 14:20 #27
Prøv den hér...: http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index
Hér skulle der stå svarene på det du spørger om. Og er du i tvivl, så kontakt KODA. Det er dem der bestemmer i dette tilfælde, og derfor de eneste der kan gi dig et helt præcist svar.
Avatar billede xduggy Nybegynder
20. september 2003 - 17:50 #28
davs igen allesammen, jeg har læst alt (næsten) under de link så i har skrevet, jeg mente dog ikke at det svarede "ordentligt" på mit spørgsmål så jeg skrev en mail til KODA, og fik derefter svar derfra om at det om ingen omstændighedder var lovligt. hvis jeg skulle have musik liggende på min hjemmeside skulle jeg lave en aftale med dem. jeg har besluttet at dele pointene imellem nogle af jer da i kom med brugbare (næsten) links. :)