Avatar billede yv Nybegynder
27. august 2003 - 14:48 Der er 11 kommentarer

opsætning af decimaler

Jeg er ved at overføre nogle arbejdstegninger til DXF-format, men har problemer med decimaler. DXF filen læser 2 decimaler, og jeg har opsat dimensionstyle til også 2. Men når jeg eksempelvis laver et mål på 13mm .... og jeg senere måler efter, måler den 12,99 ... Mit spørgsmål går så på om man via opsætningen kan få 2 decimaler???
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2003 - 15:28 #1
Ja, du sætter de grundlæggende antal decimaler inde i menulinien under "Format / Units" og "Type: Decimal - Preision: 0.00"
Men husk, at det så er 1/100 del af én milimeter, du nu vælger, da alle mål i AutoCAD er i milimeter (undtaget de Engelske mål og de andre, selvføgelig).
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. august 2003 - 16:47 #2
du siger du har sat den op til 2 decimaler i dimensionstyle. Det giver jo ingen mening hvis du ingen decimaler vil have med. Så sæt den til 0 og det vil virke....eller det var måske en taste fejl ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. august 2003 - 16:52 #3
tror bare det var mig der misforstod spørgsmålet :)  sorry
Avatar billede yv Nybegynder
28. august 2003 - 07:42 #4
jeg vil ikke ændre måleenheden til 1/100 del mm, men det undrer mig at man åbenbart ikk kan regne med at det mål jeg har opgivet ikke altid er 100% korrekt, - kallibrering af Acad ... oder was???
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2003 - 08:10 #5
Nej, AutoCAD skal ikke kalibreres. Men hvis du tidligere har afsat et mål, og den pågældende tegning (måske lavet på en anden PC?) og de grundlæggende decimaler har været sat til 0 uden decimaler, ja så afsætter AutoCAD jo også kun et heltal.
Og hvis du så senere åbner tegningen (evt. på en anden PC) med en anden opsætning (decimaler: 0.00), ja, så viser målingen måske et mere præcist tal.
Derfor.  ;~]
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2003 - 08:15 #6
Så det man kan lære er, at man altid skal lave de grundlæggende indstillinger, når man starter en tegning. Ligesom du også definerer dine Limits, ikke?
Eller allerbedst: Lav en Template, hvor de grundlæggende indstillinger allerede er defineret. ;~]
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. august 2003 - 08:26 #7
Det kommer jo også and på hvad man arbejder med, er det en storbælstbro man vil tegne gør 0.01 cm nok ikke så meget, konstruktionene vælter nok ikke af den grund. Så vil man selvfølgleig arbejde med hele tal.

Er det derimod små objekter feks til et ur eller sådan noget, ja så ville man nok bruge to decimaler.

Så det hvad man nu vurdere, sit arbejde til :)
Avatar billede yv Nybegynder
28. august 2003 - 12:01 #8
ok....nærmere forklaring følger; Jeg er ved at overføre nogen arbejdstegninger til et x-Y målebord, dette gøres igennem Autocad 2002 og gemt som DXF fil. Målebordet er sat op til at arbejde i 1/100, derfor er det ret vigtigt at tegningen også er 100% korrekt. Mit problem er så at jeg evt sætter et huldybde til 13mm  og når jeg måler efter er den pludselig 12.99 mm ... Egentlig er det meningen jeg skal overføre de eksisterende tegninger til DXF, men da de er tegnet i 1/10 er der "skjulte" fejl.Jeg bruger lang tid på og rette disse fejl og har endda tegnet nogen produktions tegninger igen fra bunden, men af en eller anden mystisk grund er decimalerne ikke altid ok!?! Jeg fatter ikke hvorfor der er "ujævnheder" selv når jeg tegner tegningen fra bunden, med dimension style indstillet til to decimaler??
Avatar billede yv Nybegynder
28. august 2003 - 12:05 #9
tak for svaret ... men venter lige med at acceptere et svar indtil der er et mere konkret bud.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
28. august 2003 - 14:00 #10
Der kan være lige så mange grunde til dit problem, som der er tegnere!
Det vigtigste er derfor nok at huske én ting: Autocad måler ALTID rigtigt, så problemet ligger altså et andet sted.
F.eks. Du skriver i dit spm. at DU sætter et mål til 13!! Vil det sige, at du selv skriver tallet når du laver en dimensionslinie. Hvis det er tilfældet er det jo klart, at det ikke passer sammen, hvis det rigtige mål er 12.99
Prøv også at se, hvorfra og -til at du måler. Er det f.eks. END-END, har du så fat i de rigtige endpoints? Der kan også være problemer når du tegner, hvis du f.eks. ikke har ortho slået til eller bruger offset kommando ell. lign., så kan du risikere at en streg ikke står 100,00 % vinkelret på en anden. F.eks. du tegner vandret streg mod højre, lodret streg ned på 13 mm, og videre vandret streg mod højre. Nu er din lodrette streg 13 mm lang, men hvis den ikke står fuldstændig vinkelret på de to vandrette streger, kan det være at når du måler fra det højre endpoint på den øverste vandrette linie og til det venstre endpoint på den nederste vandrette linie, at der så kun er 12.99!
Problemet kan være en variant, så du må nok lige forsøge dig frem. Men altså AUTOCAD måler rigtigt, så der er en fejl i konstruktionen af tegningen. Sorry.
Avatar billede k_nielsen Nybegynder
28. august 2003 - 15:16 #11
he he.... ja, mon ik det er "tegneren" der er en torsk...  :) :P
- Det' jo så nemt at gi computeren skylden....  he he... så for dælen, nu får jeg bank  :D